Han tycker det är ok om det faller ”inom rimlighetens gränser”.
– Om man äter tillsammans för att man är på en gemensam plats i gemensamt syfte. Jag ser inget konstigt med det, säger Andreas Olofsson.
Säljmöten och middagar under pågående upphandling: ”Det är ett stort no no”Hur blir det med middagarna då, efter arbetstid?
– Samma sak, om det faller inom rimlighetens gränser.
Skellefteå Buss Shanghairesa med Scania: Flodkryssning, rundtur och alkoholVad är inom rimlighetens gränser, om det samtidigt pågår upphandlingar?
– I den upphandling som pågår nu, är Scania inte ens aktuella. I den andra är Scania ensamt aktuellt.
Han har svårt att se att något olämpligt skulle ha skett under veckan och påpekar att anbudet från Scania lämnades in i god tid före avresan till Shanghai.
Det här är ju intressant på ett nästan humoristiskt sätt.
– Jag har inga som helst bekymmer med det. Jag agerar professionellt. Jag pratar inte om affärsuppgörelser och här var det ju inte bara med leverantören, det var ju ett 40-tal personer i sällskapet.
Skellefteå Buss Shanghairesa med Scania: Flodkryssning, rundtur och alkoholDet gör det mer berättigat att det är fler?
– Ja.
Men det pratas ju affärer, kan vi se på Facebook.
– Det känner jag inte till och vi köper inte bussar på det sättet. Vi upphandlar våra bussar.
Hur tror du andra leverantörer kan uppfatta det?
– Ingen aning. Det kan jag inte svara på.
Inger det förtroende?
– Ja, det tror jag. Vi pratar ju med alla tänkbara leverantörer för att ens veta vad vi ska fråga efter, hur marknaden ser ut, vilka tekniker som finns och vilka erfarenheter andra företag har, säger Andreas Olofsson.
– Jag är fullständigt trygg i att jag vet hur man handlar upp bussar och vilken lagstiftning vi lyder under.
I en artikel beskriver du förhållandet till Scania nästan som ett äktenskap. Hur menar du?
– Vi eftersträvar goda relationer till alla våra leverantörer.
Är det lämpligt att säga så om en specifik leverantör?
– Om jag nu sagt så, det kan man diskutera. Men det är ett samarbete där man är beroende av varandra i tio år och där båda parterna har samma intresse att produkterna ska fungera så bra som möjligt.
Man kan väl inte ha äktenskap med en massa leverantörer?
– Jo, det kan man visst det. När det gäller fordon så kan man ha det.
En vecka med Scania i Shanghai – det riskerar inte er objektivitet och affärsmässighet?
– Nej, jag upplever inte att det påverkar vår objektivitet och affärsmässighet, säger han.
I ett styrelseprotokoll från Skellefteå Buss kan man uppfatta det som att Skellefteå Buss särskilt vill gynna Scania.
– Nej, det är precis tvärtom. Det här är ju intressant på ett nästan humoristiskt sätt.
Han berättar att det tidigare fanns idéer om att göra kommersiella fältprov med elbussar från Scania, där Skellefteå Buss skulle hyra bussarna. När det diskuterades var marknaden ny. Men nu är marknaden så pass mogen – det finns så många leverantörer – att man måste beakta lagen om offentlig upphandling, enligt Andreas Olofsson.
– Projektet blev heller aldrig aktuellt då Scanias val föll på Östersund, säger han.
– Vi ställer krav på leverans ett år efter avtal i den nya elbussupphandlingen. Det klarar inte Scania. Vi hade kunnat sträcka ut upphandlingstiden, om det nu är som ni vill mena att vi till varje pris vill köpa Scania.
Men det låter ju så?
– Nej. Nu när kommunfullmäktige klubbat det nya kollektivtrafiksystemet så går vi från att köra med 20-minutersintervaller till 15-minutersintervaller och då kan vi nöja oss med 12-metersbussar istället för 18-metersbussar. Det är meningen med den där skrivelsen.
Styrelsen lägger till att ”detta kan Scania leverera” – varför inte alla leverantörer?
– Vi hade väl fortfarande någon idé om de där fältproven, men det landar i en upphandling efter diskussion.