Tillsammans med kollegan Gunnar Lindström har han varit med och byggt isvägen. Syftet är att ta tillvara på avverkningsbar skog som finns ute på en ö i Bureå. Nu kör både skotare och timmerbilar fram och tillbaka för att lämna och lasta det virke som skördare avverkat ute på ön, som heter Björkön. Det rör sig om ungefär 9,5 hektar av totalt 14 hektar av öns skog som nu avverkas med hjälp av isvägen. Skogsägare är Bureå byamän.
Ovanligt
Det hör inte till vanligheterna att bygga isvägar. Senast någon av dem var med i ett liknande projekt var tidigt 2000-tal.
– Det är väldigt sällan och jag tror att det här är första gången som vi bygger en isväg ute på havet, säger Lars- Erik Lindmark.
Vi går ut på den breda isvägen och befinner oss en bra bit ute på isen när skotaren, som väger 35 ton, kör fram ett lass virke som lossas i stora, prydliga högar. Virket omgärdar isvägen och bildar en lång korridor av stora trädstammar. Plötsligt brakar det till i isen. En lång spricka visar sig. Vattendjupet där vi står ligger på cirka 3,5 meter.
– Det är ingen fara, här är isen 85 till 90 centimeter tjock, säger Lars-Erik Lindmark och skrattar.
I två månader har arbetet med att färdigställa isvägen pågått. Inledningsvis var målet att isen skulle vara 110 centimeter tjock.
Tidsbrist
Tanken var att timmerbilarna skulle kunna köra över isen ända ut till ön för att lasta virket, men det tar tid att bygga isväg. Även om rekordkylan i januari var gynnsam, räckte inte riktigt tiden till.
Lösningen blev att låta skotare köra fram virket till platsen där det är bottenfruset – alltså kärnis. Timmerbilen behöver på det viset bara köra en bit ut på kärnisen för att lasta timret.
- Man kan säga att kylan är en vän när man bygger isväg, säger Gunnar Lindström.
Lättillgängligt
En timmerbil kör långsamt ut på isvägen och vänder upp mot timret. Chauffören hoppar ut och gör klart för att lasta virke. Enkelt och okomplicerat.
Isvägen i Bureå är knappt 400 meter lång och 50 meter bred. Men isens tjocklek är bara en sak – isens kvalitet bedöms också noggrant under uppbyggnadsfasen.
Men hur bygger man en isväg?
– Vi har pumpar som stoppas ner i isen och pumpar upp vatten till ytan som får frysa till, förklarar Lars-Erik Lindmark och visar en av pumparna.
Kontrollmätningar av isens tjocklek utförs med jämna mellanrum ur säkerhetssynpunkt tills önskad tjocklek är uppnådd.
– Det är mycket regler kring att göra en isväg, säger Gunnar Lindström.
Snövall
Arbetet med timret pågår ungefär en vecka till. Sedan kommer nedfarten till isvägen att skottas för och man kommer även att lägga en snövall över nedfarten. Man vill inte att privatpersoner ska vistas ute på isvägen.
Men Holmen skog är inte klara ute på ön när virket är bortkört.
– Vi ska även hyggesbränna och en del av den stående skogen ska naturvårdsbrännas, sedan ska vi återbeskoga. Det ingår i vårt uppdrag, säger Lars-Erik Lindmark.
Vi har pumpar som stoppas ner i isen och pumpar upp vatten till ytan som får frysa till.