Han förklarar att det finns en så kallad minimigräns som gör att om piloten inte ser banan vid en viss gräns så landar man inte.
– Har man en låg molnbas kan piloterna avgöra de på håll så det blev ingen chock för oss när vi såg vädret i morse, säger Robert Lindberg.
De senaste månaderna har arbetet med rullbanans förlängning pågått och under den tiden har instrumentlandningssystemet varit avstängt. Robert Lindberg tror dock inte att det hade ändrat något vid tisdagens flygning.
– Vi har bara instrumentlandningssystem åt ett håll, jag vet inte från vilket håll de skulle ha landat i morse. Min bedömning var att molnbasen var för låg oavsett landningssystem.
Flygplatsutbyggnad ger möjligheterPå torsdag tas den nya rullbanan i drift och då blir det enligt Robert Lindberg även ett nytt banljus som kommer underlätta oavsett.
– Banljusen och de som hör till rullbanans förlängning kommer att vara igång då. När rullbanan är i drift kommer vi flyga in den med de nya systemen och då tas även instrumentlandningen i gång, men det kommer inte ske på invigningsdagen och jag vet inte när det kommer att ske.
Tror du väderproblemen kommer fortsätta hålla i sig under dagen?
– Det brukar vara mest problem på morgonen, som jag bedömer det så ser vi inga problem för resten av dagens flygningar.
Hur gick det med passagerarna som landade i Umeå?
– De blev bussade till Skellefteå.
Och de som skulle åka med flyget som blev inställt?
– De blev bussade till Luleå, och en del blev ombokade till senare flyg, säger Robert Lindberg.
Flyget därefter kunde landa utan problem. Det landade 12.40 som planerat.