Vissa sträckor av stambanan är rejält nedslitna och kapacitetstaket är nått på flera håll. För ett par år sedan inträffade också urspårningar på sträckan mellan Boden och Bastuträsk som ställde till med stora problem.
– Vi kommer inte att kunna återuppta upprustningen av stambanan på den aktuella sträckan förrän 2016, säger Håkan Äijä, enhetschef vid Trafikverkets underhållsområde nord.
1,3 miljarder kronor beräknas upprustningen av sträckan Boden–Bastuträsk kosta. Nu är det bara fyra mil som rustats upp, på den sträckan finns inga restriktioner.
– Men där räls inte bytts ut så gäller fortsatta restriktioner med sänkt hastighet, säger Håkan Äijä, som inte utesluter fler restriktioner framöver.
– Så kan det bli, att exempelvis godsmängderna begränsas.
Finns det risk för fler urspårningar?
– Det går ju inte att utesluta, men vi gör noggranna besiktningar och kontroller.
Även om pengarna sinar så är det inte helt tomt i kassakistan.
– Givetvis kan vi fram tills 2016 göra punktåtgärder.
Håkan Äijä säger att näringslivet är djupt oroade att upprustningen nu skjuts på framtiden.
– Den räls som ska bytas ut är ju cirka 35 år gammal, rälsen är nedsliten och slipers behöver också bytas ut.
Alliansbudgeten gäller fram tills vårpropositionen läggs av den nya regeringen. Mer pengar kommer då avsättas för underhåll är löftet från Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Under 2016 ska då arbetet kunna återupptas med upprustningen.
Lorents Burman (S), kommunalråd i Skellefteå, är oroad av att upprustningen skjuts upp.
– Kapacitetstaket är nått efter stambanan. Det känns bra att vi nu har konkreta utfästelser om byggandet av Norrbotniabanan.