Upplevelser av Skellefteå i fokus på turistbranschträffen

Visit Skellefteå arrangerade på torsdagen det sista frukostmötet för våren på Stadshotellet i Skellefteå.

Anna Lindfors, marketing manager Visit Skellefteå. Foto: Ulrika B Andersson.

Anna Lindfors, marketing manager Visit Skellefteå. Foto: Ulrika B Andersson.

Foto: Foto: Ulrika B Andersson.

Not Found2015-05-29 09:13

Visit Skellefteås hade vårens sista frukostmöte på torsdagsmorgonen för olika näringsidkare på Statt.

Upplevelser i centrum

Aktivitetsföretagen Swea Event & Guide, Ytterholmen, Swenature, Lantliv Lodge och Camp Caribo inom turistnäringen var på plats och berättade om sina företag. I fokus låg olika upplevelser i Skellefteå inför sommarsäsongen. Mötet blev populärt precis som tidigare frukostträffar.

– Det är många som har dragits till den informella miljön under avkopplade former som vi har haft. Det är ju också en perfekt möjlighet för företagen att skapa nya kontakter samtidigt som det kan leda till förbättringar och utveckling i den lokala turistnäringen, säger Anna Lindfors, ansvarig för privatreseavdelningen Visit Skellefteå.

Stefan Ahlin är en av företagarna som var med på torsdagen. Han kommer från Gotland och har bott i Skellefteå sedan 2004. För ett par år sedan tog Stefan över företaget Ytterholmen tillsammans med sin brasilianska fru Celia.

– Jag gillar arrangemanget. Att ha frukostträff på det här sättet är ett jättebra initiativ som kan leda till nya samarbeten med andra aktivitetsföretag, säger han.

Populär naturmiljö

Stefans egna företag har fokus på events för turister i Skellefteå för olika målgrupper, framförallt genom gruppaktiviteter för företag.

Något som många utomstående turister verkar uppskatta med Skellefteå är närheten till naturen.

– Det är populärt, inte minst bland utländska turister. Älven och den lokala stadsmiljön där det finns många trevliga gröna områden attraherar besökare, säger Stefan.

I augusti återupptas frukostträffarna på Statt efter sommaruppehållet.

– Vi vill definitivt jobba vidare med det här konceptet, säger Anna Lindfors, Visit Skellefteå.

Många turister, framförallt från andra länder, gilla Skellefteås närhet till naturen inne i själva staden.

undefined
Anna Lindfors, marketing manager Visit Skellefteå. Foto: Ulrika B Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!