Under måndagen skickade länstrafiken i Västerbotten ut ett mejl till alla bussbolag som kör i länet med information vad som gäller vid förarbrist.
I mejlet, som är undertecknad Harriet Söder, vd för länstrafiken i Västerbotten står det att "Förarbrist på grund av sjukdom är inte att betrakta som force majeure. Det innebär att enligt avtal ska varje inställd tur medföra vite". Force majeure är ett begrepp som innebär att om något oförutsett inträffar så kan det vara okej att bryta ett avtal. Men länstrafiken anser alltså att sjukdom till följd av Covid-19 inte innebär att bolagen får göra det.
Det står även att länstrafiken kan ordna med ersättningstrafik, men den kostnaden måste också bolagen stå för.
Vitesbeloppet kan ligga på runt 10 000 kronor per inställd tur. Enligt en källa med insyn i branschen kan en buss ha 20 turer på en dag. Om en buss skulle tvingas stå stilla på grund av sjuka förare skulle kostnaden därmed kunna skena iväg med 200 000 kronor per dag i vitesbelopp, plus avgiften för ersättningstrafik.
– Konsekvensen är att bolag kommer gå i konkurs inom ett par veckor med den här tillämpningen. När hela Sverige ska mobilisera och hjälpas åt sätter sig länstrafiken ner och dikterar ett brev där de hotar om vite, det är så okänsligt att det finns inte, säger en bussföretagare.
Folkhälsomyndigheten har gått ut med att man ska hålla sig hemma om man har symptom på sjukdom. En företagare menar att länstrafiken tvingar ut sjuka chaufförer i trafiken, för om de inte jobbar riskerar de i konkurs istället.
– Det är jättebrist på förare i Västerbotten redan nu, det räcker bara att det ökar lite grann kommer vi inte ha bussförare att utföra trafiken. Det här innebär att man tvingar ut sjuka människor i trafiken, istället för att gå på de rekommendationer som finns.
Stig Långström, vd för Göstas buss, säger att det redan nu är en tuff tid för hela bussbranschen. Våren brukar vara högintensiv för beställningstrafik, men just nu finns det i princip inga sådana uppdrag. Att det inte räknas som force majeure om chaufförer blir sjuka nu tycker han är lite hårt.
– När myndigheterna säger ska man inte vara på jobbet när man känner sjuk, vad gör man då om det blir flera sjuka? Det är inte direkt många som står på kö och vill jobba, säger han.
Fler bussföretagare har också reagerat på mejlet.
– Det är ju inte bra det där. Om vi blir drabbade och halva kåren försvinner ska ju inte vi som företag måste stå för det. Det skulle kunna innebära att vi måste slå igen inom en snar framtid. Det är tufft redan som det är, säger företagaren som vill vara anonym.
Elin Stormare//Västerbottens-Kuriren