– Nej, nu blir det just-in-time som gäller, säger Kurt Nyström, NCC, som är ansvarig för två av de fyra byggena.
NCC gör Skebos hyreshus som har hunnit längst. De ska också göra Riksbyggens hus.
Övriga två byggen har kommunala Skellefteå industrihus som byggherre. Precis som Skebo måste de göra offentlig upphandling, det ledde till att bolaget YIT fick parkeringshuset och Peab fick grundläggning på kontorshuset. Fyra byggen och tre bolag, alltså.
– Men jag tycker att det hela fungerar bra, säger Johan Lindgren, platschef på Skebos bygge. Vi har gemensamma möten var 14:e dag när vi pratar ihop oss.
Flytta runt material
I takt med att byggen kommer igång minskar de tillgängliga ytorna. Skebo har tidigare använt Riksbyggens blivande tomt för material. Men inom kort ska markarbetena för Viktoriastrand 2 komma igång, och då är det bara att bära undan allt.
– Lyckligtvis har vi nu kunnat fylla igen marken på vår egen tomt, tidigare har den varit uppgrävd för att det ska läggas rör. Så nu kan vi använda platsen mellan husen för att köra fordon på och för att ha vissa lager, säger Johan.
Gräver vid E4
Alldeles nyligen har Peab kommit igång intill E4 med markarbeten för kontorshuset.
De får det mest trängda läget eftersom enda in- och utfart blir via den för allmän trafik avstängda Storgatan. De har dessutom ingen egen gård, utan byggnaden ska täcka i princip hela den långa och mycket smala tomten.
Platschef för Peab är Kurt Jämtemo. Han säger att visst är det trångt, men det är hanterbart.
– Jag har byggt i Stockholms innerstad och där kan det vara mycket värre, säger han.
Lastbilar som ska till tomten måste backa ena vägen.
Betongdelar till p-huset
Lägga i backen har även leverantörerna till parkeringshuset fått göra. Dit kommer för närvarande fem lastbilar per dag med färdiga betongdelar.
– Det krävs enorm samordning mellan oss och Peab då vi delar på Storgatan, säger Joseph Saluti, platschef på YIT.
- Nu har vi fått tillstånd att göra en utfart mot Prästgatan, det kommer att förenkla då våra bilar kan göra rundkörning.
Inte blanda ihop
Men tillbaka till NCC som alltså jobbar åt både Skebo och Riksbyggen. Uppgifter som ska synkas men inte blandas ihop.
– Vi har två platschefer, två manskapsbaracker och har separat personal på de två byggena. Det blir för mycket att hålla reda på om personal skulle alternera, säger produktionschef Kurt Nyström.
– Men om det vid enstaka tillfällen saknas särskild kompetens på grund av sjukdom så kan vi låna av varandra, tillägger Johan Lindgren.
Data- och ekonomisystemen är åtskilda. Däremot finns ett gemensamt schema där de två platscheferna lägger in stora leveranser. Det får inte komma två stora leveranser samma dag. Även kontoret delas.
Nära mellan kranarna
– Vi har var sin byggkran hos Skebo och Riksbyggen. De når varandras område, men servar bara ”sitt” bygge eftersom det är nog mycket.
Säkerhetsmässigt är det inte optimalt att två byggkranar kan nå ihop. Därför har de armarna på olika höjd så de inte ska slå i varandra. Men vajrarna kan trassla in sig, och därför finns särskilda regler hur kranförarna ska jobba och ha kontakt.
Lager i husen
– Under hela byggtiden måste vi jobba med just-in-time-tänk, säger Kurt Nyström. Material ska komma precis när man behöver det, och sedan ska det lastas in i husen så fort det går.
Byggmaterial kommer att ligga inne i de blivande lägenheterna i större omfattning än ett traditionellt bygge.
Nu hoppas byggarna på en vinter med lite snö.
– Snöröjningen blir annars ett problem. Vi kan inte ha några snöhögar inom området utan allt måste forslas bort, säger Johan Lindgren.
Nu byggs det i botten på stans största gropRiksbyggen har spaden i jorden på ViktoriastrandNya bostäder – nu byggs de på Strömsör