Enligt kontorschef Catarina Lidman är den viktigaste orsaken till stängningen ett förändrat kundbeteende och digitaliseringen.
Samtidigt som teknikutvecklingen medfört att allt fler gör sina vardagsärenden via dator, mobil eller liknande blir ärendena på kontoren mer och mer komplexa. Då väljer banken att samla sina resurser till Malå, Storuman och Skellefteå.
Till saken hör också att kontoren i Norsjö och Sorsele genomgick en stor förändring för ungefär ett och ett halvt år sedan. Då slutade man att ha fast personal på plats där.
– I stället är det personal från Malå som har åkt till Norsjö och träffat kunderna för bokad rådgivning. Det har varit väldigt lite, nu går mycket att lösa via tekniken och vi kan också ge rådgivning via telefon, säger Catarina Lidman.
Men hur går det det för de äldre som inte har anammat den nya tekniken och inte kan ta sig till Malå eller Skellefteå?
– Då måste jag backa bandet till när vi förändrade öppettiderna. Vi försöker jobba med att hjälpa kunderna, lära dem den nya tekniken och titta på varje individs behov och lösningar. Telefonbanken går ju också att ringa dygnet runt.
Hur ser du på risken att ni förlorar kunder?
– Den risken finns alltid och det vore ju jättetråkigt. Men vi hoppas i så fall att vi kan ha kontakt med kunderna och lösa det. Vi vill inte tappa kunder utan hitta lösningar.
Hur det blir med bankomaten kan inte Catarina Lidman svara på idag. Men målsättningen är att den ska bli kvar.
– Den ägs av företaget Bankomat AB som alla banker är inblandade i. Vår förhoppning är att bankomaten blir kvar och det kommer vi också att jobba för, säger hon.