Som Norran kunde berätta i måndags har företaget gjort flera byggen utan att ha bygglov. Dessutom har motorbanan byggts ut med nya slingor, och även det är bygglovspliktigt.
Många olovliga byggen kan ge rekordstort vite för Drive Center ”Skruvat – men på något sätt måste vi lösa finansieringen”När man bygger utan lov drabbas man enligt lagen av en sanktionsavgift, och den grundar sig på byggnadernas yta i kvadratmeter.
Eftersom motorbanans yta är stor var förslaget en rekordstor avgift. Den skulle egentligen ha varit så hög som 2 635 132 kronor för banan, och 865 410 kronor för byggnaderna. Alltså totalt cirka 3,5 miljoner kronor.
Finns övre gräns
Men det finns i plan- och bygglagen en regel om hur stor en sanktionsavgift får vara, kopplat till index. För 2018 är avgiftstaket 2 275 000 kronor, och därför var detta rabatterade förslag på politikernas bord.
Nämnden beslöt dock att även jämka denna summa. De har möjlighet att ta bort så mycket som 75 procent av avgiften, om de anser att bygget är gjort av oaktsamhet.
Sänkte med hälften
Nu gick inte politikerna så långt, utan det blev en sänkning med 50 procent, enligt en källa som Norran pratat med.
Avgiften slutar såldes på 1 137 500 kronor.
I övrigt gavs lov i efterhand för alla byggen som det ansökts om.
Så nu har alltså Skellefteå Drive Center bygglov på allt de gör.