Stora planer på testbana för tågtrafik

Framtidsplaner. "Vi ska ha ett testseminarium om testbanan i Skellefteå i januari nästa år", berättade Lars-Åke Tjernström för Gunda Johansson, ordförande i föreningen Aktiva seniorer vid träffen häromdagen.

Framtidsplaner. "Vi ska ha ett testseminarium om testbanan i Skellefteå i januari nästa år", berättade Lars-Åke Tjernström för Gunda Johansson, ordförande i föreningen Aktiva seniorer vid träffen häromdagen.

Foto: Framtidsplaner.

Livsstil & fritid2015-11-02 15:50

Är det Skellefteföretaget Rail Test Nordic som ska lösa problemen med tågen som inte klarar vinterklimatet om tre år?

Ja, om man får tro Lars-Åke Tjernström, företagets vd, som har stora planer på en internationell testbana för spårbunden tågtrafik mellan Jörn och Arvidsjaur.

Han berättade om projektet hos föreningen Aktiva seniorer häromdagen.

Hans företag har jobbat med den här frågan i två år och hoppas att köra i gång det hela senast år 2019/2020.

Lars-Åke fick idén till testbanan när han åkte bil, jämsides med tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn, för två år sedan. Den bandelen är 75 kilometer lång, har bra raksträckor, förutom en liten kurva vid Stensträsk. Det innebär att tågen som kommer att testas på banas raksträckor kan köras nära 300 kilometer i timmen. Det här blir den enda testanläggningen i Europa.

I dag har RTN slutit 25-årsavtal med två stora tågtillverkare, Alström och Bombardier. Näringsdepartementet, Transportstyrelsen och kommunerna i Arvidsjaur och Skellefteå är andra intressenter.

Det kommer att behöva byggas verkstäder i Jörn, Glommersträsk och Arvidsjaur, samt ett hotell i Jörn.

KARIN LÅNGDAHL

undefined
Framtidsplaner. "Vi ska ha ett testseminarium om testbanan i Skellefteå i januari nästa år", berättade Lars-Åke Tjernström för Gunda Johansson, ordförande i föreningen Aktiva seniorer vid träffen häromdagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!