STCC-satsningen blir jätteevent

Norrland, Skellefteå och Fällfors får sin första STCC-tävling någonsin 14-15 juni genom Midnattssolsloppet. Satsningen öppnar också dörrar för andra verksamheter på platsen, det tidigare militärflygfältet i Fällfors. ”Såvitt jag förstår kommer det här att vara Norrlands största idrottsanläggning”, säger Jan Marklund, vd och delägare till Skellefteå Drive Center.

SDC:s vd och delägare Jan Marklund står på en höjd på tävlingsbanan där en del av Fällforsanläggningen syns i bakgrunden.

SDC:s vd och delägare Jan Marklund står på en höjd på tävlingsbanan där en del av Fällforsanläggningen syns i bakgrunden.

Foto: Foto: Lars Andersson

Fällfors2018-12-31 08:00
undefined
SDC:s vd och delägare Jan Marklund står på en höjd på tävlingsbanan där en del av Fällforsanläggningen syns i bakgrunden.

För att ge lite perspektiv på hur stor satsningen är så går det att berätta om anläggningen i siffror:

Den totala ytan är 700 000 kvadratmeter, det vill säga ungefär 120 fotbollsplaner.

Anläggningen förbereds för att ta 15 000 till 20 000 åskådare, varav 5050 på numrerade sittplatser.

undefined
På ett avgränsat område planeras nu för husvagnsplatserna.

Campingplatsen som just nu byggs görs för att kunna ta emot 400 husvagnar. Skellefteå camping har 350 husvagnsplatser, Byske har 440 stycken.

– Det blir en vildmarkscamping utan el, men det kommer att finnas toa och duschar där, säger Marklund.

Vid infarten till anläggningen görs nu parkeringsplatser för besökare på 15 000 kvadratmeter.

undefined
Skellefteå kommuns längsta garage har byggts på SDC i Fällfors. Det är 160 meter långt och har 20 portar för de tävlande teamen.

Vid målrakan står ett garage nästan klart. Det är 160 meter långt och har 20 portar för de tävlande teamen. En bit från banan finns ett helt nybyggt medicinskt center.

Banan i sig är 4225 meter lång, längst i Sverige. Tierps bana, tolv mil norr om Stockholm, som byggdes 2012 är 2080 meter. Den välkända banan i Mo i Rana, Norge, är 3725 meter.

– Det här är en fantastisk anläggning som är byggd med små medel, 40-50 miljoner kronor. Om vi hade byggt den från scratch hade den säkert kostat 250 miljoner kronor, berättar Jan Marklund.

Tioårigt kontrakt

Kontraktet med STCC är på tio år. Det spekulerades tidigt om att det skulle bli på två-tre år.

– Det är bra för oss att det är långt. Det är enklare att satsa på det här och enklare med avskrivningstider.

Under 2019 blir det bara STCC och SM i Racing som gäller. Jan Marklund säger med ett leende att allt sannolikt kommer att stå klart precis till tävlingen.

Åtskilliga hundra kommer att jobba på anläggningen vid STCC-tävlingarna.

– Det blir en god inkomstkälla för föreningar. Vi har inte folk och inte Skellefteå Motorsällskap heller. Vi kommer att leja olika föreningar för olika ansvarsområden.

”Största evenemanget”

Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun är glad över satsningen. STCC-tävlingen i Fällfors blir det enskilt största evenemanget i kommunen sommaren 2019. Dessutom ligger evenemanget helgen före midsommar.

– Det här är en jättebra förlängning av vår evenemangssommar. Att STCC kommer till Skellefteå är jättestort. Det kommer att dra besökare, inte bara lokalt, utan från stora delar av Norrland, säger Renström.

Marknadsföringen börjar

På Visit Skellefteå pågår arbetet inför marknadsföringen som startar under januari av Midnattsolsloppet med STCC, med mera.

– Vi ser en stor potential investeringarna på Skellefteå Drive center och satsningen på Midnattssolsloppet, men det svårt att bedöma exakt hur stor potentialen med till exempel STCC är, då vi inte haft några liknande tävlingar i norra Sverige, säger Visit Skellefteås VD Maria Broman.

Mångas förhoppning är att tävlingarna i vart fall ska locka 15 000 åskådare. Det innebär ett nytillskott av pengar. I Skövde, som hade tävlingar på Skövde flygplats 2016-2017, gjordes en turistekonomisk analys.

–Där hade man 10 000 besökare och det genererade en turistekonomisk omsättning för hotell, handel och restauranger på drygt fem miljoner kronor, berättar Maria Broman.

Busstransfer planeras

Även om siffrorna i sig är Skövdes så säger de en del om potentialen.

– Generellt sett är motorintresset stort och vi här uppe är vana att köra långt för att gå på evenemang. Därför tror vi att potentialen är betydligt större och att Midnattssolsloppet kan locka besökare från hela norra Sverige samt Norge och Finland. Dessutom öppnar en sådan här anläggning upp för fler event och andra typer av tävlingar, säger Maria Broman.

Det finns stora behov av hotellrum och boende inför tävlingen. Många kommer att åka till Fällfors med bil, men det kommer sannolikt att finnas alternativ.

– Vi tittar redan på en busstransferlösning från Skellefteå centrum till Fällfors. Väljer man att åka buss skulle det kunna finnas en VIP-entré som leder direkt in på området, berättar Broman.

Dörröppnare

Såväl Maria Broman som Helena Renström tror och hoppas att tävlingen i juni är startskottet till något stort. Dörrarna öppnas för bilevent, biltestverksamhet och annan tävlingsverksamhet.

undefined
”Vi har ljusa nätter hela sommaren, vilket borde locka även andra typer av motortävlingar till Skandinaviens längsta racingbana.”, säger Maria Broman, vd för Visit Skellefteå.

– Vi har ljusa nätter hela sommaren, vilket borde locka även andra typer av motortävlingar till Skandinaviens längsta racingbana. Dessutom skapar investeringarna möjligheter för företagsevent och incentiveresor, säger Broman.

– Dels är det här ett evenemang, dels är det ett sätt att vara med när motorbranschen utvecklar sin motorer i framkant. Det innebär möjligheter för näringslivet i Skellefteå att skapa nya kontakter och vara med i den utvecklingen, summerar Renström..

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!