Spela inte rysk roulette med centrumhandeln i Skellefteå

Debatt. Skellefteå är en vinterstad. När man handlar en lördag använder man bilen. En barnfamilj med barnvagn vill kunna parkera nära butikerna.

Foto: Foto: Ledarredaktion

Not Found2016-01-18 04:58
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå är en liten landsortsstad utmed norrlandskusten. Största delen av kundunderlaget för centrumhandeln sträcker sig över stora delar av Väster- och Norrbotten, samt norrmän under sommaren. Merparten är bilburna.

Utifrån det perspektivet är det naivt att tro att alla våra kunder ska kunna cykla och handla. Då har man inte insett vilket kundunderlag som bär upp Skellefteås centrumhandel.

Som privat företagare i centrum känner jag att jag måste få igång en debatt om det kommunala förslaget på förändringar (= försämringar) för biltrafiken i centrum. Parkbron ska stängas för biltrafik, två filer på Kanalgatan ska bort och hastigheten sänkas till 30 km/tim. Parkeringsgarage ska byggas långt från centrum.

Man är på väg att döda Skellefteås centrumhandel.

Skellefteå är en vinterstad. När man handlar en lördag använder man bilen. En barnfamilj med barnvagn vill kunna parkera nära butikerna. Det finns massor av bra lösningar i betydligt större städer än Skellefteå där man skapat stora parkeringsgarage i närhet till handeln och smarta rundvägar nära centrum. Men här i Skellefteå ska bilismen skrämmas bort.

Förstör inte centrumhandeln genom att genomdriva dessa förslag utan lyssna på oss handlare i centrum. Låt oss få gehör för våra önskemål för att kunna utveckla Skellefteå som handelsort. Betrakta centrum som ett naturligt handelsområde:

Följande punkter är A och O för att centrumhandeln ska utvecklas:

- Bygg en centrumbro före avveckling av Parkbron:

Det är viktigt att få en rundgång kring citykärnan. Då flyter trafiken till och från bättre och tillgängligheten till city ökar för alla typer av fordon – även lokaltrafik, taxi, godstransporter och utryckningsfordon. En bro vid Mobacken hjälper inte centrumhandeln.

Tillgänglighet är grundfundamentet för en bra handel. Är vi inte nåbara hjälper inte det med generösa öppettider, bra service och stort sortiment.

- Infartsfilerna längs Viktoriagatan till centrum måste breddas och förlängas så att kunderna lätt ska kunna svänga in till centrum. Det flöt på bättre förr när Viktoriagatan hade tre filer.

- Låt Kanalgatan vara fyrfilig:

Hur ska annars centrumhandeln kunna öka? Hur ska annars intresserade kunna ta sig till nya kulturhuset? Hur ska lokaltrafiken kunna flyta? Hur ska man annars kunna ta sig till nya resecentrat i framtiden?

- Parkeringsgarage:

Bygg inte parkeringsgaragen för långt från gågatorna. Skellefteå är en vinterstad och ingen vill gå i snömodd eller regn en alltför lång sträcka.

Bygg ett stort parkeringsgarage i förlängning av Trädgårdsgatan vid Södra Järnvägsgatan och bygg ett rundat plasttak från parkeringsgaraget längs Trädgårdsgatan ner till torget. Parkeringsgaraget som är skissat vid boulelokalen kan användas som arbetsplatsgarage.

Lage Burman

handlare i centrum

Som företagare i centrum känner jag att jag måste få igång en debatt om det kommunala förslaget på förändringar för biltrafiken i centrum.

undefined