Enligt prognos går snöröjningen back 13 miljoner kronor i år. Förra året var siffran 10 miljoner kronor – det trots att budgeten just höjts från 24 till 30 miljoner.
Snöröjningen ska spara fem miljoner, försämringar väntas för allaNorran har berättat att åtstramningar för fem miljoner kronor inom snöröjningen väntar.
Tummen ned för sparförslag
Nu har samhällsbyggnadsnämnden tagit ställning till tjänstemännens förslag, som bland annat innehöll följande:
En stängd fil på Kanalgatan, filen används istället som snöupplag. (Besparing 1,4 miljoner kronor.) Gator och vägar plogas först vid 10-14 centimeter snö istället för dagens 8-12. För prioriterade gång- och cykelvägar skulle 8-12 gälla. (Besparing 1,5 miljoner kronor.)
Tjänstemännen föreslog också att sandningen på villagator begränsas, att älvspromenaden stängs och att ett planerat test av sopsaltning ställs in. De föreslog också att industrispår inte skulle plogas, samt att vinterutsmyckningen slopas, exempelvis julgranen på torget.
Verksamhetschefen om snöröjningen: ”Vi gav exempel på hur det kan sparas”Risk för olyckor
Politikerna ratade nästan allt – utom två punkter, dels att förvaltningen ska arbeta aktivt med att minska plogskador (en besparing på 150 000 kronor.) samt att det planerade testet av sopsaltning ställs in. (800 000 kronor.)
– Det senare är dock inte en besparing, utan en icke budgeterad kostnad som vi ser som onödig, säger Sara Keisu (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Nämnden gav också förvaltningen i uppdrag att utreda om det går att höja avgiften vid snödeponin, vilket skulle kunna ge ökade inkomster från det privata.
Dessutom fick förvaltningen i uppdrag att utreda om någon av stadens centrala pareringar skulle kunna användas som ett snöupplag.
– Bortforsling av snö är en växande kostnad i en stad som förtätas, det blir allt färre platser tillgängliga för snöupplag, säger Sara Keisu.
Det blir inga besparingar på fem miljoner?
– Nej, det tror vi inte. Självklart kommer vi att göra de besparingar vi kan, men det får samtidigt inte gå ut över tillgängligheten och framkomligheten som också måste vara god, säger Sara Keisu.
Samhällsbyggnadsnämndens besked till verksamheten nu är att den ska upprätthålla en nödvändig vinterväghållning, och att underskott som uppstår får täckas i bokslutet.
Hur har ni resonerat?
– Bland annat utifrån den konsekvensanalys som genomförts, där man pekar på risker med fallolyckor och försämrad framkomlighet i centrum.
– Att inte ploga industrispåren ser vi som ett problem utifrån miljöaspekten, det är inte klimatmässigt acceptabelt.
Budgeten har inte motsvarat utfallet på länge. Har ni varit dåliga på att förmedla era behov?
– Det tycker jag inte, det finns även ett beslut från kommunfullmäktige om att ramen på snöröjningsbudgeten ska justeras utifrån de senaste fem årens utfall. Budgeten för nästa år är ju inte antagen än, säger Sara Keisu.