Arbetet handlar om att anpassa hastigheterna efter vägarnas trafiksäkerhetsstandard, vilket är ett regeringsuppdrag som tilldelats Trafikverket.
– Det finns ett tydligt samband med fler allvarliga olyckor där mötesräcken saknas och där trafikflödet är högre än 2 000 fordon per årsmedeldygn. Det handlar helt enkelt om att rädda människoliv, säger Angelica Qarlsin, strategisk planerare vid Trafikverket.
Räddar liv
Fram till år 2025 kommer totalt 425 mil statlig väg att skyltas om. På vägar där mitträcke finns kan hastigheten normalt sett höjas till 100 kilometer per timme, men där mitträcken saknas sker istället en sänkning från 90 till 80.
Vid 80 kilometer i timmer sänks risken drastiskt för att kollisioner ska få allvarligare konsekvenser. Sträckor där trafikflödet är lägre än 2 000 fordon per dygn undantas sänkningen.
Flera sträckor påverkas
För Västerbottens del, framförallt sträckan mellan Skellefteå och Sikeå, blir det därmed en hel del sänkningar.
Det finns dock planer på mitträcken längs flera av sträckorna.
– Så fort det finns en mittseparering så kommer hastigheten att höjas igen, säger Angelica Qarlsin.
Mitträcken hinner dock inte sättas dit under året. För flera av dessa sträckor är tidsplanen fortfarande oklar. Endast E4 Djäkneboda-Bygdeå har en byggstart 2019. Se fakta.
Många upplever att mitträckena dröjer, borde det inte gå snabbare?
– Den frågan måste ställas till regeringen som tar beslut om nationella planen och de satsningar som ska prioriteras, säger Angelica Qarlsin.
Att sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer i timmen ger en 50 sekunder längre restid per mil, enligt Trafikverkets beräkningar.
Här är sträckorna längs E4 som påverkas med sänkta hastigheter redan 2019:
Yttervik-Ljusvattnet. 5,8 kilometer.
Ljusvattnet-Broänge. 21,5 kilometer.
Broänge-Grimsmark. 8,8 kilometer.
Grimsmark-Gumboda. 14,2 kilometer.
Gumboda-Sikeå. 9,4 kilometer.
Vid väg 364, Skellefteå-Långviken, sänks hastigheten också under året.
Vid väg 95 Boliden-Skellefteå planeras en hastighetssänkning först 2023.
Följande sträckor planeras bli mötesfria 2+1 vägar – så här ser tidsplanen ut:
E4, Djäkneboda–Bygdeå, byggstart våren 2019.
E4, Sikeå–Gumboda, byggstart tidigast 2020.
E4, Gumboda–Grimsmark, byggstart oklar.
E4, Grimsmark–Broänge, projektet är vilande.
E4, Broänge–Daglösten, fastställelseprövning 2019.
E4, Daglösten–Ljusvattnet, fastställelseprövning 2019.
E4, Ljusvattnet–Yttervik, Projektet är vilande tills dess Norrbotniabanans sträckning är utredd.