Smutsiga pizzerian: Så säger ägaren om miljökontorets anmärkningar

Restaurang Santana i Ursviken ska åtgärda sina hygienproblem senast 1 november. Det framgår av ett föreläggande från bygg- och miljönämnden. "Vi har redan städat ", säger ägaren Sabir Beratpor.

Madrassen i ett förråd.

Madrassen i ett förråd.

Foto: Skellefteå kommun

Ursviken2019-10-28 18:00
undefined
Smuts utanför och inne i ett kylskåp. Dörren har öppnats och är inte med på bild.
undefined
Lastpallar användes som hyllor, vilket inte anses bra eftersom de är svåra att rengöra. De var också smutsiga vid besöket.
undefined
Smuts i och bakom ett element.
undefined
Smutsig degbunke samt rost och intorkade degrester.

Kontrollen gjordes den 4 oktober och då hittade livsmedelsinspektörerna en hel del att anmärka på:

Ett kylskåp var smutsigt in- och utvändigt.

I kylskåpet förvarades mögliga grönsaker.

Smutsiga lastpallar användes som hyllor.

I torrförrådet fanns en madrass med sängkläder.

Degrummet var inte väl rengjort och det fanns klumpar av gammal deg kvar.

Handtvättställen i köket och på personaltoaletten hade inte tvål och pappershanddukar.

Fick tre veckor

Ett föreläggande gjordes därför den 8 oktober då företagaren fick cirka tre veckor på sig att städa.

– Att vi gör förelägganden är relativt vanligt, säger Skellefteå kommuns miljöchef Eva Kinnvall. De brukar alltid följas, eftersom företagarna brukar vara måna om att fortsätta med sin verksamhet.

Om städningen inte sker, är det troliga att nästa steg blir ett föreläggande med hot om vite. Då måste restaurangägaren betala en avgift om städningen inte sker.

I sista hand kan företagaren mista sin möjlighet att driva restaurang.

Allt enligt regler som är lika i hela EU.

Anmärkningar tidigare

Restaurang Santana har även haft brister vid tidigare besök. Kontrollanter var där två gånger hösten 2018 samt strax före jul 2017. Vid samtliga tillfällen fanns brister när det gäller rengöring och personalhygien.

– Vi delar in restauranger i olika kategorier, då vi följer livsmedelsverkets riskklassning. Den aktuella restaurangen har tre timmars kontroll per år. Det är en vanlig nivå för exempelvis pizzerior och lunchrestauranger, säger Eva Kinnvall.

Om det visar sig finnas anmärkningar kan man få återbesök, och det var alltså vad som hände förra hösten och även denna höst.

"Är överdrivet"

Sabir Beratpor driver restaurang Santana. Han tycker att de fel som hittades var små, och att inspektören har överdrivit.

Men han tillägger att det nu är städat i köket och att inspektörerna är välkomna när som helst för återbesök.

– När det gäller madrassen, så vill jag tillägga att mina två små barn kan sova där när de är på besök. Även personal kan lägga sig ner för att vila ryggen när de har någon paus. Men vi ska lägga undan madrassen, så den ska inte behöva vara något problem, säger Sabir Beratpor.

undefined
Madrassen i ett förråd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!