Landstingsstyrelsens ordförande Peter Olofsson (S) låter osäker när han svarar på frågorna kring granskningen. En del av kritiken tycks han inte känna till och hänvisar till landstingsdirektören.
– Det ligger på honom att åtgärda detta, säger han.
Men enligt rapporten har han producerat ett dokument och samtidigt upphävt ett politiskt beslut. Är det korrekt att göra så?
– Nej, ska man göra rätt så ska ett nytt beslut tas. Problemet med det här är att förutsättningarna när det gäller bilar ändras fort. Om vi ska ta ett politiskt beslut måste man se till att det inte blir inaktuellt inom ett halvår, säger han.
En anledning till att de anställda med förmånsbil ska ha fyrhjulsdrift är enligt Peter Olofsson att de reser mycket och långt i länet.
– Viktigast för oss är att ha cheferna ute i verksamheterna, säger han.
Varför tar man inte bussen?
– Det är inte jättelätt att ta sig runt i hela vårt län med buss. Det blir mycket efter E 4 och man missar resten.
När de höga inköpsprisen på förmånsbilarna kommer på tal menar han att det är dyrt att köpa miljöbilar. Men bilarna som köptes in i sommar och höst är inte miljöbilar, något Peter Olofsson inte verkar känna till.
Borde ni inte besluta politiskt om ett maxbelopp?
– Det borde man kunna resonera kring och hitta en bra nivå, som inte behöver ändras då det svänger mycket i bilbranschen nu.
Kommer ni att följa upp att korrekt reseersättning betalas ut?
– Det är svårt att ha kontroll på allt, men det här är något som ska fungera. Kanske måste vi se över möjligheten att föra in det som en punkt i kontrollplanen.
Landstingsdirektör Anders Sylvan tycks inte heller känna till den senaste kritiken från revisorerna.
Vilka regler är det egentligen som gäller?
– Det finns regler sedan tidigare som vi har försökt följa, men det har funnits kritik kring dem från revisorerna sedan tidigare, säger landstingsdirektör Anders Sylvan.
Enligt honom pågår det därför just nu arbete inom servicestaben med att utveckla nya dokument för tjänste- och förmånsbilar. Tanken är att anpassa riktlinjerna efter det nya bonus malus-systemet för miljöbilar. Riktlinjerna ska bli färdiga under närmaste halvåret och ska sedan upp till politiken för beslut.
– Med tanke på att det handlar om enbart 13 förmånsbilar så har det inte varit en prioriterad åtgärd i landstinget.
”Det är servicestaben som har tagit fram detta för att tillmötesgå förväntningarna på bilarna.”
Landstingsstyrelsen har tagit ett inriktningsbeslut i maj.
Varför gäller andra regler för förmånsbilar än för tjänstebilar?
– De ska inte gälla under andra regler.
Men du har beviljat köp av bilar i juni och september som inte följer inriktningsbeslutet från landstingsstyrelsen.
Varför då?
– Det är naturligtvis inte som det är tänkt. Det har skett under en övergångsperiod då nya chefer har tillkommit i organisationen, säger han.
Varför har ni satt maxbeloppet för förmånsbilar till tio prisbasbelopp?
– Det är servicestaben som har tagit fram detta för att tillmötesgå förväntningarna på bilarna.
Förväntningarna hos personalen?
– Ja. Det är inte jag personligen som har satt maxbeloppet, men det är klart att jag är ansvarig.
Hur säkerställer ni att drivmedelsersättningen blir rätt framöver?
– Vi har säkerställt att detta rapporteras till rätts chefsnivå. Det var några som inte hade gjort det.
Hur tror du att övriga anställda och skattebetalarna ser på att det köps in dyra förmånsbilar som inte följer inriktningsbeslutet när landstinget har stora problem med ekonomin?
– Det är klart att vi ska hålla oss till våra egna riktlinjer och vara allmänt återhållsamma. Jag upplever inte att det råder en allmänt stor generositet eller slösaktighet. Jag skulle betrakta det som ett olycksfall i arbetet där riktlinjerna inte riktigt följts.
Kommer ni att göra det hädanefter?
– Ja, det är absolut min utgångspunkt.