Klockan är inte ens åtta på morgonen, men i verkstaden på Burlin Motor AB i Skellefteå är arbetet i full gång. Vid platsen för hjulinställning möter vi APL-eleven Hared Rage från Anderstorpsgymnasiet och handledaren fordonstekniker Peter Söderström.
Hared Rage är en av eleverna som tar chansen att teckna MRF-kontrakt.
– Det här är riktigt bra för oss. Båda stipendiet men även genom att det ökar chansen att få jobb efter utbildningen, säger han.
Hans största dröm är att meka med bilar, därför hoppade han på fordonsprogrammet. Att det också finns möjlighet att teckna MRF-kontrakt säger han känns som en extra bonus.
Nils-Gunnar Johansson säger att konceptet stötts och blötts i många år innan det kunde sjösättas förra året.
– Nu kan man säga att det är permanentat och det är jättebra både för utbildningens och för företagens skull, säger han.
För att fordonseleven ska kunna teckna MRF-kontakt ska vissa krav uppfyllas. I grova drag handlar det om att sköta skolan på ett bra sätt – i alla ämnen. En annan del är att komma i tid, en tredje att ha rätt utrustning med sig. Företagen, i sin tur, tillhandahåller APL-platser med handledare och erbjuder provanställning för de elever som kommer ifråga för det.
– Om en elev som tecknat kontraktet får en provanställning på sitt MRF-företag när utbildningen är avslutad finns det en chans att också få ett stipendium värt 10 000 kronor, säger Nils-Gunnar Johansson.
Som en extra morot får kontraktseleverna också en gåva – en jacka med MRF-emblem.
Med det Sverigeunika konceptet hoppas både skolan och branschen att fler elever ska lockas till fordonsprogrammet vilket också, på sikt, ska öka andelen fordonstekniker. Bristen på den yrkeskategorin är sedan ett par år skriande. Kontrakten är ett sätt att försöka råda bot på det.
– Det här med MRF-kontrakt är jättebra och det kanske lockar fler till branschen eftersom det innebär en större chans att få en provanställning, men intresset måste ju förstås också finnas, säger Peter Söderström.
Burlin Motor AB tar emot fyra APL-elever varje år och nyrekryterar ganska många elever från fordonsprogrammet. Peter Söderström gillar handledarbiten som innebär att lära ut och coacha. Han tycker också att han blir vassare i sitt yrke som handledare.
– Jag måste vara på tårna och uppdatera mig hela tiden, säger han.
Han nämner också de mjuka värden som han tycker är viktigt att eleverna får med sig.
– Det handlar om hur man bemöter kunder och hur man beter sig, helt enkelt. För mig och företaget är det viktigt att eleverna förstår det.
I Skellefteå är följande företag knutna till konceptet:
X Burlin Motor AB.
X Forsbergs bil AB.
X Forslunds.
X Bil Dahl AB.
X Bilmäklar'n.
X Gustafssons Bil.
X Hammarängens Bil.
X Logart Bil.
X Norrlands Bil.
För Hared Rage är MRF-kontraktet perfekt. Han tror också att det kan gynna framtida behov för bilbranschens del.
– Det kanske också betyder att fler elever väljer fordonsprogrammet eftersom de här chanserna finns nu, säger han.
– Det här fungerar jättebra, men jag skulle önska att eleverna fick göra mer praktik. Då är det enklare att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Peter Söderström.
Förhoppningen är att fler och fler elever ska hoppa på konceptet.
– Det här är såpass nytt att eleverna inte riktigt hunnit få upp ögonen för det än, men vi pratar om det för eleverna i ettan för att marknadsföra det, säger Nils-Gunnar Johansson.