Skellefteå taxi lämnade rullstolsburet barn vind för våg: ”Hon ringde och storgrät”

Sofia, 15, får inte lämnas ensam på grund av sina funktionshinder – något Skellefteå taxi gjort inte mindre än två gånger inom loppet av tio dagar. Föräldrarna har fått nog.

Kräver svar. Föräldrarna Robert och Helena Boström kräver svar från Skellefteå taxi: ”Hur ska vi våga anförtro vår dotter till er?” Foto: Jenny Petersson.

Kräver svar. Föräldrarna Robert och Helena Boström kräver svar från Skellefteå taxi: ”Hur ska vi våga anförtro vår dotter till er?” Foto: Jenny Petersson.

Foto: Foto: Jenny Petersson.

Not Found2017-08-31 11:37

– Vi sitter med en klump i magen när hon ska åka färdtjänst, man undrar hur det ska gå. Hon har ju inte valt att vara funktionshindrad men är beroende av tjänsten, inte minst för att kunna leva självständigt, säger Helena Boström, förälder.

Sofia lider bland annat av en muskelsjukdom och är delvis rullstolsburen. Hon har även neuropsykologiska funktionshinder som gör att hon inte ska lämnas ensam.

Färdtjänstbeslutet är tydligt, enligt föräldrarna: Dottern ska inte dela taxi, på grund av en förhöjd infektionsrisk och hon ska resa tillsammans med en assistent eller bli hämtad och lämnad vid taxin.

”Ringde och storgrät”

Den 10 augusti fick Helena ett samtal från dottern. Hon storgrät. Efter en shoppingtur hade assistenten följt Sofia till taxin, sett henne hoppa in och därefter lämnat platsen.

– Men taxin körde bara ett kvarter innan han upptäckte att han plockat upp fel kund och körde tillbaka henne till busstationen. Där lämnades hon. Han återkopplade inte till Skellefteå taxi, och den riktiga taxin dök inte upp, säger pappan Robert Boström.

– Skellefteå taxi blev förskräckta när jag ringde nästa dag. Så här ska det inte gå till, erkände de. Det skulle inte upprepas, lovade chefen.

Läs också: Polispådrag: Skoltaxi lämnade funktionshindrad pojke ensam i centrum

Men det gjorde det, fortsätter han. Bara tio dagar senare. Då släpper färdtjänst av dottern på Anderstorp, flera kvarter från den adress hon egentligen skulle till. Ingen möter upp och ingen vet var hon är. Sofia som är orolig och rädd sms:ar assistenten en bild av sig själv framför ett hus, med frågan: ”Var är jag?”

– Enligt dottern sa chauffören att det ”var enklast” att lämna henne där. Att hon skulle gå den sista biten, säger pappan.

Det slutar väl, båda gångerna, på så sätt att dottern hittas. Men hennes ångest och oro ökar, berättar pappan. Han ringde växeln för att kolla vad som skrivits i beställningen ”Och jodå, där stod det rätt, hon skulle hämtas och lämnas vid taxin.”

– Skellefteå taxi var lika bedrövade denna gång. De skulle ta itu med saken och återkomma. Men när fyra dagar gått och ingen ringt, ringde jag igen. De hade inte glömt oss, lovade de, men de hade så mycket annat fick jag höra.

Svaret förbryllar föräldrarna.

– Det är så nonchalant. Vår dotter då, er kund, är hon inte viktig? Vi förväntade oss en åtgärdsplan efter första händelsen, hur kan det hända igen?

Robert Boström kräver svar från Skellefteå taxi:

– Det här är vår enda dotter, som vi älskar mer än något annat. Vi vill bara att hon ska vara trygg, vilket hon inte har varit hos er. I dag är hon rädd för färdtjänst och besviken på sina föräldrar. ”Ni lovade att det skulle bli bra, det blev inte det”, säger hon. Vad ska vi svara på det?

Vi vill bara att hon ska vara trygg, vilket hon inte har varit hos er. I dag är hon rädd för färdtjänst och besviken på sina föräldrar. Ni lovade att det skulle bli bra, det blev inte det, säger hon. Vad ska vi svara på det?

undefined
Kräver svar. Föräldrarna Robert och Helena Boström kräver svar från Skellefteå taxi: ”Hur ska vi våga anförtro vår dotter till er?” Foto: Jenny Petersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om