– Jag tycker att ni griper efter halmstrån. Om inte det här avtalet med Scania fanns på plats, då vore den här resan problematiskt, säger Andreas Olofsson, Skellefteå Buss vd.
Att köpa en buss är som att köpa ett hus, det är flera tillval som behöver göras på plats och bussarna ska checkas av mot krav-listan innan de lämnar fabriken och skeppas till Sverige.
Skellefteå Buss Shanghairesa med Scania: Flodkryssning, rundtur och alkoholHan hänvisar till det ramavtal som Skellefteå Buss tecknat med Scania om skolbussar. Inom denna upphandling ingår en fabriksresa som ett ska-krav, det vill säga en förutsättning för att leverantörerna ens ska få lämna ett bud.
– Att köpa en buss är som att köpa ett hus, det är flera tillval som normalt behöver göras på plats och bussarna ska checkas av mot krav-listan innan de lämnar fabriken och skeppas till Sverige.
Shanghairesan: Så mycket kan Scania ha bjudit påScania: ”Det har varit väldigt städat – inget olämpligt har skett”Men på resan till Shanghai besiktas inga bussar. Inte heller görs några tillval.
– Det rör sig om en enklare bussar och i det här avtalet har vi inte krävt att ordern läggs på plats i fabriken, säger Andreas Olofsson.
Vad är då syftet med besöket?
– Vi har gått igenom erfarenheterna med produkterna med produktionsledningen, där på plats. Vi ville också se fabriken för att undersöka vilka möjligheter det finns att anpassa bussarna efter våra framtida behov.
Skellefteå Buss vd ger luddiga svar kring sightseeing och mat.
– Det var många gånger väldigt enkel kinesiskt mat och det kostar inte många kronor. Sedan var det väl någon lite finare middag också. Det var ingen sightseeing – jo, det var en sightseeing en afton då vi åkte upp i Shanghai-tower, men det betalade vi för själva, privat. Jo, just det, en afton var det också en kortare båttur, så vi skulle få se skyline, säger han.
Nej, det var inga kackerlackor på golven, men det var heller inget jag upplevde som fancy.
En av restaurangerna som namnges i programmet, och som roterar på toppen av hotellet, uppges ligga i toppskiktet bland restauranger i Shanghai, enligt en turistsajt. Och Scanias val av hotell var fem-stjärnigt.
– Det visste jag inte, det upplevdes inte så.
Det var väl inga syltor direkt som Scania tog er till?
– Nej, det var inga kackerlackor på golven, men det var heller inget jag upplevde som fancy.
Däremot bekräftar han att det bjöds på öl och vin till maten.
– I måttlig mängd, nu utnyttjade jag inte det erbjudandet varje kväll. Men det fanns säkert för den som ville.
Konferenspunkterna, Scanias kärnvärden, kinesiskt affärskultur eller besök hos en kinesiskt bussoperatör. Är det relevant för Skellefteå buss verksamhet?
– Det är klart att det är oerhört intressant då de kommit längre än oss, det är en titt in i morgondagen. Programmet med deltagare från andra företag var inte destinerat för enbart Skellefteå Buss utan för samtliga deltagare.
Förutom resa och logi kopplat till ett fabriksbesök, vilket var det som ingick i ramavtalet, vet inte Andreas Olofsson vad värdet på hela veckan kan uppskattas till.
Men han hänvisar till den deltagaravgift på 2 500 kronor som bolaget betalat.
Ser du något problem med att Scania troligtvis har stått för mer än vad ni har bekostat?
– Om de har stått för mer, så handlar det om hundralappar eller någon tusenlapp på ett ordervärde på 25 miljoner. Så att nej, det ser jag inte ett problem med och det är inget som vi har haft möjlighet att påverka.
När Norran talar med Andreas en andra gång har han kollat upp deltagaravgiften, säger han.
– Enligt uppgift har vi betalat för allt som ingick i resan.
Enligt uppgift från vem?
– Från Scania, säger Andreas Olofsson.