Skellefteå Buss kan inte garantera att de stått för samtliga kostnader under sin Shanghairesa. Det kommunala bolaget hänvisar till att ”Scania garanterar detta.” Men Norrans granskning visar på motsatsen.
Skellefteå Buss Shanghairesa med Scania: Flodkryssning, rundtur och alkoholKristina Sundin Jonsson, vd för Skellefteå Stadshus AB och kommunchef, säger att hon uppskattar Norrans granskning, att frågor om mutor och korruption ständigt ska diskuteras och att kommunen också själv granskar kontinuerligt.
– För den här resan vet vi att ett fabriksbesök ingick i ett ramavtal med Scania och att Skellefteå Buss också betalat en deltagaravgift. Av det vi vet idag har bolaget följt våra riktlinjer. Sedan kan inte jag gå in och se några detaljer, det har vi inte möjlighet att göra, säger hon.
Lorents Burman (S), ordförande i Skellefteå Stadshus AB för ett liknande resonemang.
– Skellefteå Buss vd säger att det i princip täcker kostnaderna, att det inte skulle röra sig om mer än ”hundralappar eller någon tusenlapp” som det inte täcker. Det rör sig knappast om 20 000.
Det finns ju inga lägre gränser för mutor.
– Nej, och här ligger ansvaret på Skellefteå buss ledning. Är det tusen kronor, så är det tusen kronor för mycket, säger Lorents Burman.
Shanghairesan: Så mycket kan Scania ha bjudit påNi litar på Scanias ord här?
–Den bedömningen måste egentligen ligga hos Skellefteå Buss, utifrån den information jag har idag och det vd:n svarar i Norran bedömer jag att kommunens riktlinjer för motverkan om mutor och korruption följs, säger Lorents Burman.
Men Roger Marklund, Skellefteå buss styrelseordförande, är mer självkritisk. Att en leverantör tar notan då middagen innehåller även alkohol är också en förtroendefråga, säger han.
– Överlag tror jag att vi behöver se över rutinerna för att sådant här inte ska upprepas.
Här visste man inte på förhand vad exempelvis maten skulle kosta, fortsätter han.
– Med facit i hand skulle Skellefteå Buss representanter begärt att Scania specificerat kostnaderna och i efterhand skickat en faktura för den summa som översteg avgiften. Det var en klumpsumma, då kan det vara svårt att i förväg bena ut vad som kostar vad, säger han.
Vd:n anser att han agerar professionelltRoger Marklund hänvisar till tidigare intern kritik mot bolaget, som rör rutiner kring resor och representation.
Säljmöten och middagar under pågående upphandling: ”Det är ett stort no no”– Där har det tydligt framkommit att vi måste se över rutinerna. Vi ska följa alla lagar och regler och det ska vara tydligt. Något annat är det inte fråga om, det är en förtroendefråga, säger han.
I ramavtalet står inget om vilken slags fabriksresa som ska ingå. Inget om antalet dagar, eller standard på hotell eller om övriga inslag ska ingå. Riktlinjer att stödja sig mot saknas.
– Det är ju bland annat sådant som tydligare riktlinjer skulle kunna reglera, säger Roger Marklund.
Det pågick två upphandlingar – samtidigt umgicks vd:n efter arbetstid med leverantörer. Hur ser du på det?
– Det är klart att det kan uppfattas fel och ska därför inte ske, å andra sidan är det ofta upphandlingar på gång. Fabriksbesök med busskontroller kan vara nödvändiga och hur gör vi då – undviker dem helt på grund av pågående upphandling?
Man kanske inte behöver umgås sent på kvällen, över middag och vin, som här?
– Nej, det bör man inte. Inte under en pågående upphandling, men även i andra kontakter med leverantörer bör man vara väldigt restriktiv, säger Roger Marklund.
På frågan om lämpligheten med att umgås efter jobbet med leverantören samtidigt som en upphandling pågår, svarar Kristina Sundin Jonsson först att det i detta fall handlar om en resa som reglerats befintligt avtalet.
Det är inte fabriksbesöket vi funderar på, utan umgänget med middagar och alkohol?
– Man ska alltid vara eftertänksam och restriktiv. Man har alltid ett eget ansvar att göra en bedömning. Varje resa behöver bedömas utifrån varje situation. Det här var en längre resa med andra bolag med program under flera dagar. VD och styrelsen har bedömt resan som viktig för verksamheten, säger hon.