Skellefteå Buss Shanghairesa med Scania: Flodkryssning, rundtur och alkohol

Kryssning längs Huangpufloden, rundtur i gamla Shanghai och middagar med vin och öl. Skellefteå buss resa till Shanghai visar sig vara mer än bara ett fabriksbesök och Scania tog delar av notan: ”Alla former av förmåner och nöjesinslag ska undvikas”, säger Natali Phalén, generaldirektör vid Institutet mot mutor.

Andra deltagare har lagt ut bilder och filmer från resan och skriver uppskattande om den. Bilderna visar att det förekom turistiska inslag såväl som fabriksbesök. Till vänster delar av Skellefteå Buss ska-kravslista. Bilden är ett montage.

Andra deltagare har lagt ut bilder och filmer från resan och skriver uppskattande om den. Bilderna visar att det förekom turistiska inslag såväl som fabriksbesök. Till vänster delar av Skellefteå Buss ska-kravslista. Bilden är ett montage.

Foto: Heiko

Skellefteå2018-12-11 06:15
undefined
Andra deltagare har lagt ut bilder och filmer från resan och skriver uppskattande om den. Bilderna visar att det förekom turistiska inslag såväl som fabriksbesök. Till vänster delar av Skellefteå Buss ska-kravslista. Bilden är ett montage.

Skellefteå Buss vd Andreas Olofsson och ytterligare en representant från det kommunala bolaget har nyligen kommit hem från en Shanghairesa. Det rörde sig om en kombinerad fabriks- och studieresa, helt arrangerad av Scania.

Programmet sträckte sig från måndag den 19 november till lördag den 24 november. Sammanlagt var 18 bussföretag med på resan. Skellefteå Buss var det enda kommunala bolaget. Förutom ett besök under tisdagen till den fabrik som levererar skolbussar till Skellefteå Buss och ett besök hos en underleverantör, ingick flera föreläsningar och seminarier med koppling till Scanias verksamhet i programmet.

Shanghairesan: Så mycket kan Scania ha bjudit påSkellefteå Buss vd om Shanghairesan: ”Ni griper efter halmstrån här”

Nöjesinslag

Men också helt andra aktiviteter – av nöjeskaraktär; en kryssning längs Huangpu-floden, en eftermiddag med rundtur, luncher och middagar varje kväll – där Scania tog notan för såväl mat som dryck.

”I avtalet för skolbussarna ingår en resa till fabriken där leverantören ska stå för resekostnader och logi.”

När Norran ber att få se Skellefteå Buss utgifter för resan, visar det sig vara detta:

Här finns en deltagaravgift på 2 500 kronor per person för hela veckan, visum för totalt 3 200 kronor samt en hotellnatt på Arlanda för två , för 2 342 kronor. Och flyget från Skellefteå till Arlanda tur och retur, för 3780 kronor för två. Samtliga siffror utan moms.

Femstjärnigt hotell

Men vem stod då för kostnader för det övriga; fem hotellnätter på det femstjärniga Radisson Blu Hotel Shanghai New World, flygresan, turistinslag, konferens, mat och dryck? Det visar sig krångligt att bena ut.

”Så här ligger det till”, skriver Skellefteå Buss vd Andreas Olofsson i mejl:

”I avtalet för skolbussarna ingår en resa till fabriken där leverantören ska stå för resekostnader och logi.”

Avtalet vd:n hänvisar till är ett ramavtal om skolbussar med Scania. Här står mycket riktigt att ett fabriksbesök ska ingå i avtalet. Därmed har leverantören i sitt anbud räknat in detta: Resa och logi, inte mat, dryck, nöjen och konferens – vi återkommer till det.

Men Skellefteå Buss kan alltså därmed anses ha betalat för flyget redan, i och med det upphandlade avtalet. Även logi, det vill säga hotellvistelsen.

I fråga om rena turistinslag, middag, alkohol och utflykter, bör Skellefteå Buss eller de resande stå för den notan själva, annars skulle jag säga att det i den delen kan riskera att ses som en muta.

Avtalet säger dock inget om resans längd, utifrån fabriksbesöket, eller vilken standard hotellet bör hålla. Det definierar inte heller vilken typ av fabriksbesök det gäller eller syftet med detsamma.

Scania: ”Det har varit väldigt städat – inget olämpligt har skett”

Krister Thulin, ansvarig för bussmarknad hos Scania, som också var med på resan, förklarar hur de räknade i anbudet när det gäller flygresa och hotell.

– Det är beroende på vilken fabrik det rör sig om, vi har fabriker i Finland, Polen och i Kina. Vi gör bara en schablonmässig bedömning, det är ett snitt vi räknar på, säger han.

Åkt hem samma dag

Pär Cronhult är chefsjurist vid Konkurrenskommissionen, en fristående grupp av experter inom upphandlingsrätt och konkurrensfrågor. Han säger att fabriksbesöket mycket väl kan vara relevant för upphandlingen. I så fall handlar det oftast om att göra kvalitetsbesiktningar eller att kontrollera så att det exempelvis inte förkommer barnarbete och att arbetsvillkoren uppfyller de villkor som har ställts i upphandlingen.

– Om fabriken ligger i Säffle eller Shanghai är egentligen inte intressant, men frågan är om man skulle ha stannat lika många nätter i Säffle, och tagit en tur på Byälven? Det är inte orimligt att tänka sig att de nog hade åkt hem samma dag.

Sedan är det viktigt att Scania enbart bekostar det som angivits i upphandlingsvillkoren, det vill säga resa och hotell.

– I fråga om rena turistinslag, middag, alkohol och utflykter, bör Skellefteå Buss eller de resande stå för den notan själva, annars skulle jag säga att det i den delen kan riskera att ses som en muta, säger han.

Ju mindre gåvan är, desto mindre risk för påverkan. Men ett par tusenlappar i ett sådant här sammanhang är inte att betrakta som småsummor. Särskilt inte om tjänstemän och upphandlingar är inblandade.

undefined
Natali Phalén är generaldirektör vid Institutet mot mutor.

Åter då till deltagaravgiften på 2 500 kronor per person. Det har Skellefteå Buss betalat till Scania.

– Så länge deltagaravgiften täcker alla Scanias utgifter, då finns ingen mutproblematik, förklarar Natali Phalén, generaldirektör vid Institutet mot mutor.

Lägre än traktamente

Norran räknar på saken:

2 500 kronor är lite mindre än vad som beräknas för fem dagars utgifter i Kina, utifrån Skatteverkets riktlinjer för traktamenten. För fem dagar i Kina förväntas man behöva 2 690 kronor. I den beräkningen ingår lunch, middag och kanske en smärre utgift för fika. Här ingår alltså inte konferens, nöjen, alkohol eller exklusivare restaurangbesök.

Det handlar om en förtroendeaspekt, att ingen leverantör ska kunna misstänkas bli favoriserad på grund av att man har trevligt ihop.

Norran har gjort en uppskattning av kostnaderna utifrån programmet, information från Skellefteå Buss vd och rådande prisläge i Shanghai. Då hamnar kostnaderna betydligt över 2 500 kronor (se artikel på nästa sida) även om vi räknar lågt.

Enligt kommunens riktlinjer ska arbetsgivaren själv bekosta konferenser. Men förutom föreläsningar och seminarier har Scania en guide som talar kinesiska på plats hela veckan, så även en representant från det eventbolag som anlitats för att organisera resan. Förutom ovan uppräknade, ingår alltså även några nöjesinslag, resan på Huangpu-floden och en rundtur genom gamla Shanghai.

Om deltagaravgiften inte täcker utgifterna, men att det rör sig om en mindre summa exempelvis några tusenlappar – hur ser du på det?

– Ju mindre gåvan är, desto mindre risk för påverkan. Men ett par tusenlappar i ett sådant här sammanhang är inte att betrakta som småsummor. Särskilt inte om tjänstemän och upphandlingar är inblandade, då är det snarare att betrakta som ett högt belopp, säger Natali Phalén.

Det finns (se fakta) även en ny dom i Hovrätten som bekräftar att summor ned mot tusenlappen kan betraktas som muta.

Nöjesinslagen bör undvikas, oavsett vem som står för notan, fortsätter Natali Phalén.

– Det handlar om en förtroendeaspekt, att ingen leverantör ska kunna misstänkas bli favoriserad på grund av att man har trevligt ihop. Det bör alltid finnas en tydlig koppling till nyttan, rena nöjesinslag bör undvikas, säger hon.

Faktaruta – riktlinjer

Skellefteå Buss har ingen egen representationspolicy. Enligt kommunens policy är det tillåtet att delta i resor, studieresor och studiebesök men de ska inte bekostas av någon annan än arbetsgivaren. Detsamma gäller mat vid möten – man får endast ta emot enklare förtäring som fika eller lunch.

Enligt dokumentet: Korruption i offentlig upphandling – vad är det och hur kan det förebyggas? Från Upphandlingsmyndigheten framgår att:

”Det enklaste sättet att undvika att bli misstänkt för mutbrott är att inte ta emot någonting och att alltid stå för dina egna kostnader. Om du vill delta i en resa eller måltid som ett företag arrangerar kan du ta reda på vad det kostar och låta företaget fakturera din arbetsgivare.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!