Ove Skoogh, som började på Foco 1957 och som slutade 2002 när företaget hette Hydrauto, minns glansdagarna.
– Som mest var vi 632 anställda, berättar Ove som bland annat arbetade på utvecklingsavdelningen.
Nu finns ett 30-tal medarbetare kvar som flyttat in i nya lokaler på Mullberget.
– Vi har nu gått från 20 000 kvadratmeter till cirka 2 000, berättar Berndt Wiklund.
Det blir en supernostalgisk stund runt fikabordet där man tittar på gamla bilder och minns. Ove Skoogh och Hans Åström, som arbetade här som svetsare 1950-1992, minns många av personerna på bilderna. De flesta som jobbat här har haft smeknamn och i vissa fall är det svårt att komma ihåg deras riktiga namn. Här fanns bland andra; Televinken, Pip-larsson, Salla, Nordnytt, Kantsten, Harry Brandelius...
– Den mest spännande tiden i företagets historia var när vi utvecklade valvistortekniken. Vi var så nära ett genombrott när den nya ledningsgruppen i slutet av 80-talet valde att helt lämna det spåret. Därefter blev vi mest en legotillverkare, säger Ove Skoogh och betonar att det alltid varit en skön stämning i företaget där produktionstekniker och konstruktörer haft en bra relation.
– Här har det inte varit något vi och dem, säger han
Företaget startade 1932 i Ostvik när den första prototypen på en hydraulisk lastbilstipp tillverkades. Året därpå flyttades Foco:s verksamhet till Skellefteå.
– Det var Boliden som ville ha den, berättar Ove.
Nästa genombrott var när en hydraulisk fordonskran lanserades 1948 och 1950 konstruerades den första hydrauliska timmerlyftaren.
1964 byggdes fabriken den nya fabriken på Hedensbyn.
– Den har sedan byggts ut i flera etapper, säger Hans Åström.
1965 sålde familjen Forslund företaget till investmentbolaget Promotion och 1968 slogs deras företag Hiab och Foco samman. 1981 var det dags för ägarbyte igen. Den här gången kom Bahco in som ägare och 1992 såldes Bahco-Hydrauto till Industrivärlden och fick namnet Hydrauto. Så rullade det på till 2006 när det indiska företaget Wipro kom in som ägare. Då arbetade 262 personer här. I spåren av finanskrisen lades produktionen ner och kvar blev utvecklingscentrat, ett säljkontor och ett laboratorium.
Nu är alla maskiner bortplockade och rivning av vissa delar av lokalen har påbörjats. Här ska kommunal verksamhet så småningom flytta in. Det handlar då om Räddningstjänsten, Sotning, Skelleftebuss och förvaltningen Samhällsbyggnad.
Bland de som jobbar och har jobbat här har det nu fötts en idé om att sätta upp en gammal Foco-kran i den blivande rondellen i korsningen Svedjevägen-Skelleftehamnsleden.