En konsult har sett över möjligheterna att slå ihop Skellefteå kommuns och Skellefteå buss verkstäder på Fabriken. Det handlar då om att ingå i samma organisation. När det däremot gäller lokalerna så kommer de att vara var för sig, med en invändig gång mellan.
Förbli åtskilda
Slutsatserna presenterades muntligt vid förra veckans möte i tekniska nämnden.
– Förordet är att verkstäderna ska vara åtskilda som nu men samarbeta. Det anses fungera bäst mot målen service och samhällsekonomi.
Så säger Ola Burström, ordförande i tekniska nämnden.
Nu inväntar politikerna den skriftliga rapporten. Den kommer inom kort, och ett beslut hur det blir väntas ta i nästa möte, den 15 oktober.
Okay för tvätten
Ännu en fråga som utreddes var fordonstvätten, som finns i en gemensam ny byggnad, och har olika spår för bussar respektive kommunala fordon.
– Där sade konsulten att verksamheten hellre kan läggas ut på entreprenad, säger Ola Burström.
- Vi får titta mer på det när vi har det skriftligt, säger han, och betonar att inget är beslutat.
Om vi återvänder till verkstaden, så blir både chefer och personal glada om konsultens förslag blir av. De har varit tveksamma till sammanslagning.
Varit valfråga
Frågan har nyligen varit upp i valrörelsen när politiker nämnt just verkstäderna som lämpliga att privatiseras.
– Inte är det så roligt för oss och vår personal att höra argumenten. De går ju ut på att vi inte jobbar effektivt och gör rätt saker, tycker Christer Holmér, chef för logistik på Skellefteå kommun.
Andreas Enquist håller med. Han har varit verkstadschef i några år, och rekryterades från privata sektorn. Han blev frustrerad över politikernas prat och bjöd in partierna i dåvarande treklövern på ett besök och berättade vad de gör.
– Jag frågade om vi bör avknoppas även om vi visar oss ha samma effektivitet som ett privat företag och svaret jag fick var att privatisering inte var ett självändamål, säger han.
Viktigaste fordonet först
Han säger att man absolut kan jämföra verkstadens förmåga mot vad ett privat företag kan prestera.
– Då ska man också väga in behovet av snabbhet och flexibilitet. Vi har som enda uppdrag att serva kommunen vilket innebär att en trasig plogbil får köras in direkt. Skulle kommunen få väntetider på grund av att en firma har externa kunder så förloras ju pengar på grund av stillestånden istället, säger Andreas Enquist.
Höjer priset
Christer Holmér håller med. Dessutom nämner han oro för prisökningar.
– Säljs vi ut så får bolaget närmast monopol på våra arbeten. Det är ju en enorm fördel för kommunen att kunna vända sig till en verkstad som finns här på området där alla fordonen parkeras.
Både Christer och Andreas är tveksamma till att privatisering skulle leda till en så fri marknad och ökad konkurrens som vissa politiker hoppas.
– Det vore risk att bolaget höjer priserna när vi gjort oss beroende av dem, säger Christer.
Det fackliga ombudet, Curt Lundberg, bekräftar att personal känt oro inför en eventuell sammanslagning.
Ska samarbeta
Konsulten kom istället fram till att verkstäderna bör samarbeta.
Andreas Enquist säger att det redan är bestämt. Det ska exempelvis ha viss utrustning gemensamt. Möjligen kan man vid arbetstoppar låna personal av varandra.
– Utöver det vill vi fortsätta att ha två organisationer med två arbetsgivare. Jag ser inga fördelar med total sammanslagning. Att laga bussar är annorlunda än de fordon vi sysslar med, och vi har ju jobb för vår personal på båda hållen, säger Christer Holmér.
Tvätten på is
När det gäller sammanslagning i tvätt- och städanläggningen har det tidigare gjorts en förstudie. Några fler steg har inte tagits utan man har väntat på konsultrapporten.
- Vi får höra vad nämnden säger vid nästa möte. Men sammanslagning går ju inte göra förrän Skelleftebuss kommer flyttande, och det blir tidigast våren 2019, säger Carina Castehav, ansvarig för utredningarna på samhällsbyggnad.
Fackliga ombudet Curt Lundberg säger att personalen som jobbar med tvätt är lovade att allt tills vidare ska rulla på som vanligt. Därför tycker han inte det finns någon direkt oro.
Inga beslut i Skellefteå Buss
Ytterligare en part i de här diskussionerna är Skellefteå Buss.
- Styrelsen har inte tagit ställning till konsultens rapport. Men personligen tycker jag att man kan tjäna på samarbete. I vilken form det blir får styrelsen avgöra, säger Andreas Olofsson, VD i Skellefteå Buss.