Det har varit en trög process för Dick Burlin och hans bolag Strandpromenaden Grunnan 1 AB. Bolaget ville bygga två höghus intill älven, och under en tid var HSB med som tänkt part.
Den första detaljplanen antogs av kommunfullmäktige men överklagades, och upphävdes av länsstyrelsen i februari 2016. Då gjordes ett nytt förslag, men även det överklagades och upphävdes i mark- och miljööverdomstolen i november 2017.
Hålls inom tomten
Nu är det alltså tredje försöket och nyheten denna gång är att bolaget släppt tanken om två hus. Nu föreslås ett höghus med max 22 våningar.
Fördelen är att man håller byggandet inom befintlig tomt, då de förra förslagen har påverkat allmän mark och då blev strandskyddet ett problem.
- Nu håller vi oss inom fastigheten, och den är ju redan ianspråktagen. Den kommer att kunna utvecklas i enlighet med gällande tolkning av lagstiftningen, säger Dick Burlin i en kommentar.
Förslaget är nu ute på den första rundan, samrådet, när allmänhet och grannar kan tycka till. Utställningen pågår till 17 augusti.
För mycket buller
Av handlingarna framgår att bullret och markförhållandena är största stötestenen.
Trafikbullret från E4 är omfattande, och överstiger 65 decibel mot det befintliga hus som står på platsen. Eftersom 60 decibel är gränsvärde måste det nya huset byggas på ett särskilt vis, för att normen ska kunna klaras.
Förslaget är en byggnad med taggig form, så det skapas skyddande vinklar mot ljudet.
Jordskred
Nästa knäckfråga är risken för skred. Tomten ligger på en nipa mot älven. Det kan finnas viss risk för skred alldeles intill den, och därför ska det inte vara någon fordonstrafik mellan hus och älv, och inget får byggas närmare nipans kant än fem meter.
Byggnaden bör pålas med spetsiga pålar, så att det inte blir så mycket rörelse i marken. Om jordlagren skakas om för mycket bidrar även det till större instabilitet.
Räddning vid brand
22 våningar skulle bli Skellefteås i särklass högsta hus och planarkitekten argumenterar för att platsen är mycket lämplig för ett sådant blickfång. Flera höghus som ligger intill broar och genomfartsvägar i Sverige nämns som exempel på sådana landmärken.
Höjden innebär dock att räddningstjänsten inte kan serva de översta våningarna med sina stegbilar. Därför måste hissarna och trappuppgångarna vara utformade på speciellt vis så att man rädda folk via dem trots en brand.
När det gäller luftföroreningar så är läget är öppet och luftigt och normer väntas inte överskridas.
Inga luftproblem
Det föreslås byggas en bullervall mot E4. Den skulle dels skydda uteplatsen från buller och dels bli ett stopp om någon bil med farlig last skulle köra av vägen.
Huset föreslås ha en källarvåning med garage. Det kan bli 22 våningar högt ovan mark, cirka 70 meter. Den översta våningen kan vara avsmalnad för att minska skuggorna något.
När det gäller skuggor ses det som en stor fördel att huset inte har grannar i norr. Nu blir det bostäderna i öster som kommer att påverkas då de förlorar delar av kvällssolen.
HSB ute ur bilden
Som Norran tidigare berättat har HSB under en tid varit tilltänkt byggherre. Men samarbetet avbröts i vintras.
Fortfarande har dock HSB en stor skylt intill E 4 där de gör reklam för projektet.
- De har för länge sedan blivit ombedda att ta ner sin vepa, säger Dick Burlin.
Han påpekar att bostadsbolaget varken är eller kommer att bli en del av projektet.
Bolaget Strandpromenaden Grunnan 1 AB ägs av Snöstenen AB. Det bolaget ägs i sin tur av Burlin Invest. Ensam ägare till detta moderbolag är Dick Burlin.
Läsa själv? Här kan du se hela planförslaget.
Dick Burlin tar kommandot över höghusbygget - HSB är ute ur bildenNytt höghus planeras - önskar bygga 22 våningarPlaner för höghus måste göras om – stort bakslag för kommunenÖverklagar: Boende protesterar mot planer på nytt höghus i Skellefteå