Så föreslås stans vägnät byggas ut och om

Det finns tankar om en ny väg från Karlgårdsleden till Burträskvägen. Den ingår i förslaget till översiktsplan för Skelleftedalen, som i går lades ut på kommunens hemsida.

Här syns hur vägnätet ska förbättras. Till höger syns planerad lösning för ny E4, och till vänster syns blåa streck för den tänkta västra länken. Röda prickar är ombyggda korsningar.

Här syns hur vägnätet ska förbättras. Till höger syns planerad lösning för ny E4, och till vänster syns blåa streck för den tänkta västra länken. Röda prickar är ombyggda korsningar.

Foto: Illustration: Skellefteå kommun

Politik2019-04-16 06:15
undefined
Här syns hur vägnätet ska förbättras. Till höger syns planerad lösning för ny E4, och till vänster syns blåa streck för den tänkta västra länken. Röda prickar är ombyggda korsningar.

Förslaget syns på skissen här ovan.

Det innehåller samma stråk för flyttad E4 som tidigare, nämligen till Östra Ringen, vilket innebär att det också byggs en helt ny trafikled på södra sidan av älven, öster om Anderstorp.

Västra länken

Som tidigare sparas det också plats för Västra länken med bro över älven väster om Mobacken. I norr ansluts den till Bolidenvägen och i söder går den i första hand till Skråmträskvägen.

Därefter fortsätter Västra länken längs en ny väg i en båge till Lantmannagatan på Sunnanå. Väl kommen till Karlgårdsleden kan man sedan följa en ny väg som går upp för backen till Burträskvägen.

Västra länken anses dock ligga långt fram i tiden.

Ännu ett reservat som görs är för Norrbotniabanan.

Alla dessa stråk kom kommunen och Trafikverket fram till i sin gemensamma utredning Skellefteåprojektet som inleddes 2008.

Ringleder saknas

Vitsen med de två nya lederna i väst och öst är att skapa den ringledsfunktion som Skellefteå annars saknar.

Dagens trafik går rakt igenom bebyggelsen vilket anses både bra och dåligt. Bra för att ta sig till rätt plats på kort tid, dåligt för att lederna blir barriärer och att det blir mycket problem med avgaser och buller för bostäder och arbetsplatser.

Dessutom är dagens leder underdimensionerade, det gäller inte minst E4 genom stan, där det mycket lätt uppstår köer vid störningar, särskilt söderifrån.

För få broar

I väntan på nybyggen fortsätter Skellefteå att ha en ansträngd trafik. Det konstateras att stan har för få broar och att många resenärer därför måste köra längs älven för att hitta fram till en bro.

Längs hela Skelleftedalen finns bara tre broar som inte har några restriktioner och de har tillsammans åtta filer.

De flesta väljer Viktoriabron och trafiken blir då onödigt stor både där och längs de angränsande gatorna i centrala stan.

Det ska göras

Av förslaget till trafikplan framgår att gång och cykeltrafik ska vara prioriterat när olika trafikslag möts. I andra hand kommer cyklisterna, medan bilarna är de längst prioriterade.

Om vägarna är huvudvägar i trafiknätet eller om de är viktiga för näringslivet har dock fordonstrafiken förtur.

I framtiden ska cykelnätet byggas ut och knytas samman. Vid nya resecentrum kan det bli ett uppvärmt cykelgarage.

Det ska göras en gångtrafikplan för centralorten.

Det ska utredas nya pendlarparkeringar.

I innerstan planeras det för ombyggnad av Kanalgatan samt gång- och cykelstråk till Kulturhuset/resecentrum.

Inför bygget av Norrbotniabanan blir det nya tunnlar samt delvis omdragna vägar.

Här finns hela förslaget till översiktsplan för Skelleftedalen.

Karta över trafiken i stan - här kör mest bilarNya planen för Skellefteå - här ska de 5 000 bostäderna byggas
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!