Så bestrider du ett köp från telefonföretag

”Det bästa är att skriftligen motsäga sig kravet och då helst via mejl”, säger Karin Lindmark, konsumentvägledare på Skellefteå kommun.

12 november 2014 12:06

Det är därför som, menar hon, som flera företag riktar in sig på äldre som kanske inte är lika vana att använda internet.

– Det är ofta ingen idé att ringa för de brukar vara svåra att få tag på. Sedan har du inget bevis att du försöker säga upp ett avtal muntligt, fortsätter hon.

Om du bestrider ett köp via mejl har du även ett bevis i form av en kopia. När man motsäger sig ett krav skriftligen ska man även tänka på att ta upp exempel på varför. Det kan exempelvis vara att man inte har tackat ja till tjänsten, att marknadsföringen har varit vilseledande eller att man inte visste om att tjänsten kostade så mycket.

– Jag tycker även att man ska polisanmäla företaget. Även om det inte händer något så syns det i statistiken, säger Karin Lindmark.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Ulrika Andersson