– Att det blivit starka reaktioner har vi inte minst kunnat se på tidningens insändarsidor. Min fråga är om socialnämndens ordförande är nöjd med den information som gått ut till de berörda, frågade han.
Bakgrunden är att de hemleveranser av matkassar som Solkraft skött via Coop upphörde den sista maj. Norran berättade om förändringen i början av mars. Då hoppades kommunen fortfarande hitta en alternativ lösning. Men idag är många berörda hänvisade till matvaruaffärernas ordinarie e-handel, vilket blir dyrare.
Coop-kassarna i fara då tjänster försvinner från Solkraft: ”Än har vi tyvärr ingen lösning”Kraftig prisökning för utkörning till äldreIosif Karambotis (S) socialnämndens ordförande svarade att ”informationsarbete alltid är svårt.”
– Men vi har försökt gå ut i alla kanaler vi haft tillgängliga. Så ja, jag upplever att de involverade har fått tillräcklig information, alltifrån att arbetet avvecklas till tips på andra ställen att vända sig, säger han.
Även Tomas Teglund (S) ställde frågan varför arbetet upphör och fick svaret att det främst beror att de så kallade extratjänster, en arbetsmarknadsåtgärd, försvinner.
– Att fortsätta med detta arbete skulle kosta socialnämnden fem miljoner kronor per år, pengar som då måste tas från andra håll, säger Iosif Karambotis.
En del av berörda kommer att få liknande erbjudanden som de haft via Coop från andra livsmedelsbutiker, men här kommer de som har insatser via hemtjänsten att prioriteras.
Skellefteå: Cirka 140 extratjänster försvinner – hälften ska erbjudas nya jobb