Planen: Ny station och bro – så ska Norrbotniabanan dras genom Skellefteå

En station i Bureå väst om E4. Och en bro, inte två, över Skellefteälven. Det är delar av Trafikverkets plan för Norrbotniabanan. En plan som idag publiceras på myndighetens hemsida.

Så ser den ut – Trafikverkets plan för Norrbotniabanan förbi Bureå. Svart linje är tågbanan, rosa linje är planen för vägarna. Foto: Ulrika Andersson.

Så ser den ut – Trafikverkets plan för Norrbotniabanan förbi Bureå. Svart linje är tågbanan, rosa linje är planen för vägarna. Foto: Ulrika Andersson.

Foto: Foto: Ulrika Andersson.

Not Found2018-02-24 11:29

I järnvägsutredningen, som var klar 2011, fanns stationen i Bureå illustrerad på östra sidan av E 4. Något som alltså blivit ändrat i materialet som presenteras idag. Där placeras stationen på västra sidan av E 4 och norr om Bureälven.

– Vi har tittat på olika alternativ för linjen inom den beslutade korridoren för att hitta den bästa lösningen när det gäller teknisk standard, intrång och kostnad. Med placering på östra sidan av E 4 hade det blivit en besvärlig passage och en jättebred bro som sträcker sig över E 4, Bureälven och Bureå som är dyr och komplicerad, säger Maria Erlandsson som är Trafikverkets projektledare för Norrbotniabanan.

Under veckan har Trafikverket haft möten med flera av de boende i Bureå, som blir direkt berörda av linjeförslaget.

Hur många bostäder kan bli inlösta?

– Det rör sig om ett 20-tal bostäder som kan bli direkt berörda längs hela sträckan från Ytterbyn in till Skellefteå, men det kan bli fler och det kan bli färre. Det drabbar tyvärr ett antal bostadsfastigheter när man bygger en ny järnväg, men vi tycker att vi hittat en linje som inte påverkar så jättemånga. Det är omöjligt att hitta en linje som inte påverkar något bostadshus, säger Maria Erlandsson.

Hon berättar att det inte bara är markintrånget som avgör vilka hus som kan bli påverkade. Det kan även vara indirekt påverkan i form av buller eller vibrationer.

– På vissa ställen är korridoren flera kilometer bred, så många inom korridoren kommer inte bli påverkade.

Linjeförslaget innebär även förändringar av E 4 i Bureå.

– Ett antal befintliga korsningar till Bureå kommer att stängas och det föreslås en ny trafikplats, som blir en ny entré till Bureå och en anslutning till nya regionaltågstationen. Den hamnar en bit norr om Bureälven, säger Maria Erlandsson.

Det har gjorts utredningar om det ska vara en eller två broar över Skellefteälven – Trafikverket förordar att bygga en bro.

– Vi anser att den ökade kostnaden för två broar inte kan motivera merkostnaderna i relation till den effekt som man får ut. Detta på grund av att det är så få tåg som beräknas gå ut till Skelleftehamn och Rönnskär. Vi har även tagit hänsyn till det ökade intrånget som en andra bro innebär.

Trafikverket har kallat alla fastighetsägare inom korridoren till samrådsmöten nästa vecka.

– Det är därför vi publicerar linjen på vår hemsida, så att de boende får en chans att se den, hinna fundera och komma med frågor på samrådsmötet, säger Maria Erlandsson.

Här hittar du fler kartor på Trafikverkets hemsida.

Det rör sig om ett 20-tal bostäder som kan bli direkt berörda längs hela sträckan från Ytterbyn in till Skellefteå.

undefined
undefined
Så ser den ut – Trafikverkets plan för Norrbotniabanan förbi Bureå. Svart linje är tågbanan, rosa linje är planen för vägarna. Foto: Ulrika Andersson.
undefined
Planen. Så ser den ut – Trafikverkets plan för Norrbotniabanan genom Skellefteå. Svart linje är tågbanan, rosa linje är planen för vägarna. Foto: Ulrika Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!