Till patientnämnden kan man anmäla problem man upplever i vården. De senaste åren har anmälningarna varit på uppåtgående och trenden ser ut att fortsätta.
– Det är naturligt då vi nyligen fick en ny patientlag som ger patienter större möjlighet att påverka sin vård, säger Peter Olofsson (S), ordförande i landstingsstyrelsen.
Den största andelen ärenden rör kategorin kirurgi och ortopedi. Där har anmälningarna ökat från 252 till 363 på fyra år. Patientnämnden drar slutsatsen att färre antal vårdplatser samt brist på personal har begränsat möjligheten för patienter att behandlas eller opereras. Primärvården får också många anmälningar. Där har de ökat från 188 till 256 under samma tid. Inom psykiatrin syns en kraftig ökning från 51 till 131, även om siffran legat still två senaste åren. Sammanlagt registrerades 1 056 ärenden under 2016.
Bemötande problem
De vanligaste orsakerna till att patienter kontaktar patientnämnden är att de upplever bristande kontinuitet och fördröjd behandling eller utredning. Brister i information och kommunikation är också en vanlig anledning. Patienter upplever dessutom att stafettläkare inte tar deras uppgifter och symptom på allvar, vilket har lett till fördröjda diagnoser och bristande journalföring. När nämnden pratat med patienter har det visat sig att upplevelsen av bristande information och möjlighet att vara delaktig i sin vård förekommer i de flesta ärenden.
– Vi kan bara spekulera i vad det beror på. Antingen har bemötandet blivit sämre eller så förväntar sig patienterna att de ska få vara mer delaktiga. Men landstinget måste naturligtvis jobba på detta och anpassa sig efter patienternas förväntningar, säger Alejandro Caviedes.