Opreciserade anklagelser gynnar inte utvecklingen – varken i Skellefteå, i inlandet eller i länet

Replik. Den här typen av ickekonstruktiv debatt gynnar varken inlandet eller Skellefteå, eller för den delen Västerbotten. Interna opreciserade anklagelser söndrar och motarbetar en positiv utveckling i alla delar av länet. I en stark nationell och internationell konkurrenssituation nås framgång genom samarbete och en gemensam röst.

Politik2020-02-09 14:40
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Maria Kristofferssons (C), vice ordförande i Beredning folkhälsa och demokrati Södra Lappland Region Västerbotten, och Carina Sundboms (C), ledamot i Regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten, debattartikel ”Först när Skellefteå kört om Umeå kommer Region Västerbotten att vakna”, publicerad i Norran och på norran.se onsdagen den 5 februari 2020.

De båda centerpartisterna Maria Kristoffersson och Carina Sundbom påstår i en debattartikel i Norran (5/2 2020) att Region Västerbotten prioriterar Umeå framför övriga länet. På vilket sätt detta sker har de emellertid inte preciserat, även om de i texten nämner förslaget till nytt trafikförsörjningsprogram. Tyvärr nämner de heller inte vad de anser vara fel i programförslaget.

Den här typen av ickekonstruktiv debatt gynnar varken inlandet eller Skellefteå, eller för den delen Västerbotten. Interna opreciserade anklagelser söndrar och motarbetar en positiv utveckling i alla delar av länet. I en stark nationell och internationell konkurrenssituation nås framgång genom samarbete och en gemensam röst.

I artikeln lyfter författarna fram de senare årens positiva utveckling i Skellefteå. Det är en framgång som hela Västerbotten drar nytta av. Samtidigt påstår man, utan att visa fram något konkret belägg för anklagelsen, att Region Västerbotten, Umeå universitet och andra offentliga aktörer inte lägger något fokus eller några resurser på Skellefteå.

Om vi håller oss inom transportsektorn så har alltså Region Västerbottens långa och tålmodiga arbete, för att få till stånd Norrbotniabanan, eller för den delen utvecklingen av det hållbara Kvarkenflyget, inget värde för Skellefteå.

Maria Kristoffersson och Carina Sundbom hävdar också att regionen är ointresserad av utvecklingen i fjälldalarna. Stödet till utvecklingen av Glesbygdsmedicinskt centrum, eller projektet ”Midway Alignment of the Core Network”, ett samspel mellan färjetrafiken Umeå–Vasa, utvecklingen av tvärbanan mellan Storuman och Umeå samt E12 är ett par exempel på motsatsen.

Redan nu kan vi se att den förbättrade färjetrafiken lockar allt fler finska besökare till länets fjällvärld.

Det enda konkreta exemplet som lyfts fram är att artikelförfattarna inte hittar någon text om Inlandsbanan och dess möjligheter till koldioxidfri godstrafik via banans satsning på vätgaståg. Den frågan har funnits med i regionens infrastrukturarbete under lång tid. Den finns också med Länstransportplanen 2018–2029.

Inlandsbanan, som ägs av staten, men som förvaltas av Inlandsbanan AB, har betydelse för godstransporter av främst skogsråvara och länkar samman till det övriga järnvägssystemet via tvärbanorna. Under sommartid pågår också en relativt omfattande turisttrafik som har stor betydelse för besöksnäringen i Västerbottens inland.

I närtid sker en utveckling av trafikledningssystemet genom utbyggnad av fjärrstyrd tågklarering. I Västerbottens län pågår planeringen för att skapa en förbättrad koppling mellan Inlandsbanan och tvärbanan Storuman–Hällnäs genom en ny länk till NLC Storumanterminalen.

Därmed erhålls också i funktionell mening en triangelspårslösning som minskar miljöpåverkan i Storumans tätort och ökar effektiviteten för samspelet Inlandsbanan och tvärbanan Storuman–Hällnäs. Naturligtvis ska vi diskutera de regionala utvecklingsmedlen, och arbetet med att skapa stöd från nationella och europeiska instanser för ett kraftfullt utvecklingsarbete.

Vi välkomnar en kraftfull och givande debatt om var insatserna gör mest nytta. Men vi skulle föredra om debatten fördes på en konstruktiv och saklig nivå.

Både Maria Kristoffersson och Carina Sundbom har i sina politiska roller möjlighet att påverka det slutliga utformningen av trafikförsörjningsprogrammet.

Rickard Carstedt (S), ordförande i regionala utvecklingsnämnden Region Västerbotten

Först när Skellefteå kört om Umeå kommer Region Västerbotten att vakna