Ombyggnaden av Wipro - kostnaden har ökat med mer än 100 miljoner

Om- och nybyggnaderna vid gamla Wipro blir mer omfattande än det var tänkt. Kostnaderna är nu uppe i 270 miljoner.

Foto: Foto: Yvonne Rönngren

Samhälle och välfärd2017-05-26 17:18

Från början var det tal om 150 miljoner, så ökningen är stor.

– Det där var en tidig kalkyl. När behoven hade klarnat och upphandlingarna började såg vi att det skulle kosta mer.

- Vad som blivit mer än planerat är exempelvis gårdsytan, antalet garage samt att ventilationen blev mera komplex än väntat, säger Fredrik Löfstedt, fastighetschef på Skellefteå Industrihus (tidigare Polaris).

Läs också: Här är fler kommentarer om fördyringarna. 

Rivningarna i det gamla industrihuset började i vintras. Först tog man innerväggarna och nu i vår har man börjat med ytterväggarna.

– Äldsta delen är från 1965 så det visade sig bäst att byta ut hela väggarna. Det ska ändå in så mycket nya portar för fordon, så mycket skulle ändå bort, säger Ulf Carlsson, byggledare på Fastec.

Se TV-inslaget från bygget här:

.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }

Inflyttning till nyår

Det är mest bråttom att den östra delen av byggnaden åtgärdas för där ska samhällsbyggnad in redan till nyår. De behöver flytta så att Floraskolan kan byggas.

– Deras nya lokaler ska först bli helt klara innan vi går vidare med nästa.

Kolla också: Här spränger de i berget

Etapp två blir Skellefteå Buss, och där har planerna ändrats. Deras verkstad skulle ha funnits i huvudbyggnaden. Men det önskades körning rakt igenom och slippa backa, och med långa dragspelsbussar gick det inte lösa.

– Därför får de en egen verkstad i en sidobyggnad. Det blir samhällsbyggnads gamla verkstad på Nyponet som ska flyttas hit, säger Leif Hedlund.

Återvinning av verkstad

Han säger att en flyttning av ett stort hus givetvis kostar pengar, men att det även hade kostat att riva.

– Dessutom är det en miljövinst när vi kan återvinna en byggnad.

Detta "nygamla" garage är ytor som inte var medräknade från början.

– I gengäld får vi över motsvarande ytor i huvudbyggnaden. De ska hyras ut till externa hyresgäster, säger Leif Hedlund.

Den sista delen att bygga om är räddningstjänstens lokaler, som blir ut mot Svedjevägen. Det blir klart våren 2019.

Se här: Bild hur det såg ut innan rivningarna började. 

undefined
undefined
undefined
Här skulle Skellefteå Buss ha varit, men det gick inte rigga en rundkörning på grund av pelarna. Nu blir det samhällsbyggnads fordonsverkstad och centralförråd istället. Foto: Yvonne Rönngren.
undefined
Bort med det sista. Sedan el och vatten kopplats bort var det fritt fram för denna robusta rivning. Foto: Yvonne Rönngren.
undefined
Rivs. Här pågår rivning av ytterväggen mot öster. Foto: Yvonne Rönngren.
undefined
Nya väggen. Mot norr har monteringen av ny yttervägg börjat. Den görs av färdiga skivor med silvergrå färg. Foto: Yvonne Rönngren.
undefined
Rensar rent. En grävmaskin sliter loss det sista av installationerna inomhus. Foto: Yvonne Rönngren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!