Som Norran tidigare berättat planerar Trafikverket att göra om den smala, slingrande och olycksdrabbade södra infarten till Malå.
Fördyring
Ett alternativ är en helt ny sträckning över åsen. Men den har ifrågasatts av Trafikverket, då den höga andelen finjord skulle innebära fördyringar i storleksklassen fem till sju miljoner kronor.
En annan variant är att bredda den befintliga vägen ut mot vattnet. Den har dock stött på patrull, då Nölviken på sina håll är väldigt djup.
Häromkvällen hade Malå kommun möte med berörda fastighetsägare och om några veckor ska företrädare för kommunen träffa Trafikverket.
Vad det utmynnar i återstår att se, men kommunalrådet Mikael Abrahamsson (S) säger att kommunen och fastighetsägarna har nått en samsyn och tycker att det är hög tid att komma fram till en lösning.
Långbänk
– Det här har hållit på jättelänge. Rent krasst, av alla utredningspengar hade man kommit ganska långt med att göra en väg, säger han.
En som ibland brukar cykla längs vägen är Malåbon Ingela Westerlund-Svahn.
Hon skulle gärna se att den åtgärdas:
– Nog kan det behöva göras någonting, för jag upplever att det är en ganska olycksutsatt sträcka. När man cyklar här känner man också att vägen är smal, säger hon.
Skulle du helst se en helt ny sträckning eller räcker det om man breddar vägen?
– På ett vis är ju den här infarten väldigt vacker när man kommer in till Malå. Så det är ju trevligt. Men jag vet heller inte riktigt hur det skulle fungera att bredda vägen. Det är ju inte bra om sjön blir så liten att den växer igen.
När man cyklar här känner man också att vägen är smal.