”En rejäl kompott med fräscha akter”, skriver Trästockfestivalen på sin Facebooksida och presenterar följande artister:
– Olov Antonsson: Uppväxt i Skråmträsk och solodebuterade 2016 med skivan ”Nere och ute i AC län”. ”En skiva med storslaget arrangerad popmusik, där stråkar, blås, flöjter och körer ackompanjerar texter om Tvärån, Rådhustorget, Royal i Ånäset och Nordanåparken i Skellefteå. Skivan har hyllats av kritiker i bland annat Dagens Nyheter, Sonic, TT Nyhetsbyrån, Sydsvenskan, Norran och Västerbottens-Kuriren. På Trästock spelar Olov med fullt kompband”, skriver Trästock.
– Zacke: Rappare från Luleå. ”När Zacke gav sitt namn till känna på den svenska hiphop-scenen gjorde han det med välvässad penna, akrobatisk tunga och personligt uttryck. Sakta men säkert etablerade han sig även som en av landets bästa textförfattare. Zacke är en av få som lyckats skildra storstad kontra landsort på ett sätt som inte skriver någon på näsan, utan på ett sätt som berättar människors historier”, skriver Trästock.
– Firefox AK: Eller Andrea Kellerman som hon kallar sig till vardags, ägnar sig åt melankolisk och elektronisk pop. ”Efter en lång tids tystnad är Firefox AK tillbaka med nytt material ”A New Shape” som består av fem låtar som lägger sig tätt intill. Som tröstande viskar att jo, livet är rätt tufft ibland. Varje ton och textrad vet att mörkret kan vara outhärdligt, men också att det blir bättre. Det är låtar som ständigt är på väg, som placerar lyssnaren i passagerarsätet och tar oss med på en resa genom tid och rum”, skriver Trästock.
– Avantgardet: Enligt Trästock Sveriges hetaste indieband. ”Mindre än ett år har gått sedan Avantgardet en syrefattig Melodifestival-vinter slog ner som en bomb i Musiksverige. Debutalbumet ”För många dyra skor och döda ögon” utsågs till 2016 års bästa album av Gaffa, Sonic korade ”Åh Sverige” till årets låt och Aftonbladet utnämnde bandets konsert på Way Out West till en av årets starkaste”.
– Emanuel Edner: Debuten ”Hummingbirds EP” kom hösten 2016. ”Ett originellt sound av smittsamma melodier och färgrika körinslag skapar ett kreativt recept som andas soul, pop och blues. Omnämnt som nyskapande och med framtiden för sig finns där även gospelinfluenser i synnerhet med den kraftfulla kören, som ges en given plats där den förenas med Edner’s mångfacetterade stämma. Publiken lämnas sällan oberörd när klassiska stamp i 60- och 70-talet blandas med ett modernt uttryck och starka budskap, ofta berörande samhällskritik, funderingar eller ömma känslor om kärlek”, skriver Trästock.