Nya gröna bostadsområden och robotar

Självkörande bilar, nya miljövänliga bostadsområden och robotar inom äldreomsorgen är vad Hans Brettschneider ser i ett framtida Skellefteå. Om Miljöpartiet får egen majoritet i tre mandatperioder kommer varken stadskärnan att förtätas eller ensamma hus på landsbygden att prioriteras, här gynnas serviceorterna och nya bostadsområden.

Gröna bostadsområden lite utanför stadskärnan är framtidens modell, förutspår Hans Brettschneider, Miljöpartiet.

Gröna bostadsområden lite utanför stadskärnan är framtidens modell, förutspår Hans Brettschneider, Miljöpartiet.

Foto: Foto: Lars Eriksson

Skellefteå2018-04-14 09:00
undefined
Gröna bostadsområden lite utanför stadskärnan är framtidens modell, förutspår Hans Brettschneider, Miljöpartiet.

Vi gav partiernas företrädare i Skellefteå en tankeutmaning: Om ditt parti fick egen majoritet i tre mandatperioder hur skulle Skellefteå se ut då? Häng med på en resa till 2030 – en framtidsresa med Skelleftepolitikerna i förarsätet.

Hans Brettschneider, gruppledare för Miljöpartiet i Skellefteå, klättrar upp på en stor snöhög några kilometer utanför stadskärnan och börjar placera ut sina legohus. Givetvis kommer Skellefteå inte att byggas med lego, men husen får illustrera partiets idé om nya gröna bostadsområden. I Miljöpartiets framtida Skellefteå kommer miljöfrågorna att vara högt prioriterade.

– 2030 har vi ändrat kommunledningskontorets organisation och tillsatt en hållbarhetsstrateg med en egen organisation under sig, berättar Hans Brettschneider.

Tack vare den ommöbleringen har miljöfrågorna blivit centrala i kommunens arbete. Som ett resultat av den förändringen har stadskärnan ändrat skepnad, bland annat lyser de privata bilarna med sin frånvaron. CK-parkeringen har omvandlats till park samtidigt som en del av handeln har ersatts av upplevelsestyrd konsumtion med exempelvis kaféer och restauranger, förutspår Hans.

– Vi kommer att ha byggt parkeringsområden lite utanför centrum. Därifrån kommer det att gå mindre bussar eller självkörande bilar i skytteltrafik till stan, säger han.

På Nordanå har ny kultur vuxit fram där bland annat Nordsken har beretts plats för att kunna ha öppet under hela året.

– Där blir det ett teknikcenter med grönområden och fik.

Miljöpartiet vill inte se ytterligare förtätning av stadskärnan. De menar att det är helt fel att försöka klämma in fler bostäder i redan befintliga områden, vilket man i dag gör.

– När man plottrar och försöker att bygga på en våning här och klämma in ett hus där, blir det väldigt mycket jobb för tjänstemännen. Istället kommer vi att planera nya områden där det byggs många bostäder på en gång.

Hans Brettschneider menar att kommunen ska satsa på miljömässigt och ekonomiskt hållbara bostadsområden som kan erbjuda människor god service samt närhet till transporter och natur. Områdena ska inte vara för stora och inte för små. De ska vara anpassade så att det går att upprätthålla bra samhällsservice med kollektivtrafik, skolor och barnomsorg. Serviceorter ute i kommunen samt nya och gamla stadsnära bostadsområden är framtiden.

– Vi ska inte detaljstyra, men det är kommunens uppgift att peka på var man ska bygga och se till att det blir hållbart för miljön.

Eftersom partiet vill riva upp beslutet om att bygga en centrumbro kan pengarna istället satsas på att förskottera en E 4-bro öster om stan. Det i sin tur möjliggör byggandet av attraktiva bostadsområden i anslutning till bron och nära den tilltänkta Northvolt-fabriken. Tack vare närheten till värmeverket på Hedensbyn kan bostäderna värmas upp med fjärrvärme. Avloppen konstrueras så att de även transporterar bort matavfall till biogasanläggningen i Tuvan, förklarar Hans.

– Det är ganska nära stan så vi kommer även att börja titta på självkörande bilar som kan ägas kollektivt av bostadsområdets invånare.

undefined
Nya bostadsområden ska lösa bostadsbristen och möjliggöra en framtida expansion.

Skelleftehamn med sin kust samt Bureå och Byske med närhet till Norrbotniabanan kommer att vara populära områden att bosätta sig i.

– Det är tack vare att kommunen kommer att växa så mycket som vi har en unik möjlighet att bygga nya gröna bostadsområden.

Miljöpartiets politik har starka inslag av decentralisering som kommer fram i deras idéer om nya bostadsområden, men de ska byggas nära infrastruktur som gör pendlandet effektivt och miljövänligt. Med andra ord förordar de inte befolkningstillväxt i de små byarna långt från serviceorterna. Hans Brettschneider menar att om en familj med flera barn bygger ett hus långt ute på landsbygden kommer kommunen att ha stora kostnader för skolskjuts under ett flertal år.

– Om någon vill bygga nytt bostadshus ute på landsbygden så kommer det att vara möjligt, men man ska vara medveten om att kommunen inte längre kan stå för alla extrautgifter som avlopp, tillfartsvägar och skolskjutsar. Vi kan inte längre bygga fast oss i dyra lösningar. Om utgifterna för till exempel skolskjutsar ökar kommer skolan att få mindre pengar, allt hänger ihop, säger han.

Hans poängterar att detta bara gäller nybyggnation och inte renovering av befintliga bostäder i byarna.

Busstrafiken i ett framtida Skellefteå kommer att ha färre linjer, men med tätare trafik. De som bor på mindre orter ute i kommunen behöver själva ombesörja transporten från sin bostad till närmaste centrala busshållplats, där det kommer att finnas bra parkeringsmöjligheter. Elcykeln kommer att bli allt vanligare och möjliggöra för många att varken behöva åka bil eller buss för att ta sig till jobbet, förutspår Hans Brettschneider.

– Det kommer att finnas ett helt nät av bra cykelvägar. I centrum avsätter vi ytor till varma rum för cykelparkering.

”Det kan vara en aktör som bygger och driver ett trygghetsboende med kolonilotter.”

Med effektivare administration, ny teknik i omsorgen samt fler privata entreprenörer inom välfärdsproduktionen kommer kommunen att kunna minska sina utgifter och krympa organisationen. I Miljöpartiets framtidsvision handlar det framför allt om att fler småföretagare går in och producerar välfärdstjänster.

– Det kan vara en aktör som bygger och driver ett trygghetsboende med kolonilotter.

Privat drift betyder inte att kommunen släpper kontrollen. Ett flertal gånger under intervjun påpekar han att den politiska styrningen är viktig, men den får inte vara allt för detaljerad utan mer målstyrd. På skolområdet bör man däremot vara lite mer restriktiv, menar han.

undefined
Hans Brettschneider tror att teknik och god planering ska borga för en god utveckling i Skellefteå kommun.

– Om någon vill starta en privat skola så måste den innehålla nya visioner.

Hans Brettschneider anser att skolan behöver bli bättre på att ta hand om de särbegåvade och högpresterande eleverna. Tack vare tekniska kommunikationslösningar kommer man att kunna samordna lektioner.

– Det kan till exempel sitta en lärare i Lövånger och ha lektion med elever från andra skolor i kommunen.

Badhuset i Skelleftehamn har i Miljöpartiets framtida vision konverterat till allaktivitetshall med bland annat vr-gymnastik.

– Där kommer man med hjälp av datorteknik kunna simulera olika miljöer, kanske cykla i Alperna eller vandra i Borneo. Anläggningen kommer fortfarande att ha bad och spa, men ingen simhall.

Inom omsorgen kommer inte bara privatiseringar utan även ny teknik att göra underverk och skapa valmöjligheter. Tanken är att brukarna blir tilldelade ett antal omsorgstimmar, baserar på behov. Timmar som sedan kan användas på olika sätt.

– Någon kanske väljer kameraövervakning istället för personal som kommer på natten. Då kan omsorgstimmarna istället användas till socialt umgänge på dagarna.

”När jag blir gammal så kan jag absolut tänka mig att umgås med en robot.”

Hans Brettschneider ser även att mänsklig kontakt till viss utsträckning byts ut mot digitalt sällskap, robotar tar sitt inträde i omsorgsarbetet. 2030 finns det en ny generation av äldre som har betydligt mer datavana än dagens, menar han.

– När jag blir gammal så kan jag absolut tänka mig att umgås med en robot, säger han och skrattar.

Dagens skattesats ligger fast, men däremot menar Hans Brettschneider att avkastningskraven från Skellefteå Kraft kommer att behöva sänkas.

– Vi kan inte ha samma vinstkrav på dem längre. De måste få använda pengarna till att utveckla ny teknik och miljövänlig energi. Bolaget är ett samhällsbärande företag och ska därför fortfarande vara kommunalt.

Kommunen kommer fortfarande att vara huvudägare av Skellefteå Airport som till 2030 har vuxit och blivit regionens största flygplats. Hans Brettschneider menar att miljövänligt bränsle kommer att göra flyget grönare och vara en viktig del av Skellefteås infrastruktur.

Hela Miljöpartiets planering utgår från att kommunen ska växa och där är batterifabriken central, men allt står och faller inte med Northvolt. Oavsett vad som händer med batterifabriken så har kommunen tack vare förberedelserna färdiga planer för både näringslivsetableringar och befolkningsexpansion.

– Skellefteå kommer att ha 83 201 invånare 2030, säger Hans och skrattar.

Statsvetaren David Feltenius kommenterar Miljöpartiets vision:

”I en grön ideologi är idén om ekologisk balans framträdande. Det finns dessutom en stark strävan efter att alla skall leva goda liv utan att förändra förutsättningarna för kommande generationer. Visioner om en bilfri innerstad, nya gröna bostadsområden, elcyklar för arbetspendling rimmar väl med denna ideologi. Noterbart är att tankar om en levande landsbygd inte har en självklar plats i denna vision. En annan aspekt är att visionen innehåller förvaltningspolitik, det vill säga idéer om hur förvaltningen skall organiseras i framtiden. Betydelsen av just den aspekten skall inte underskattas. Är förvaltningen inte anpassad för uppdraget, då blir visioner omöjliga att uppfylla.”

David Feltenius, docenten i statsvetenskap på Umeå universitet.

undefined
David Feltenius, docenten i statsvetenskap på Umeå universitet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!