Nya busstrafiken: Linjerna har gjorts om ännu en gång

Det föreslås ändringar av de nya busslinjer som införs i Skellefteå 19 augusti. Sörböle, Sunnanå, Mobacken och Stenbacka påverkas.

Här är gamla förslaget, som är beslutat sedan tidigare, men nu är tänkt att ändras.

Här är gamla förslaget, som är beslutat sedan tidigare, men nu är tänkt att ändras.

Foto: Illustration: Skellefteå kommun

Politik2019-03-07 18:00
undefined
Här är nya förslaget, som ska upp i fullmäktige framöver. Rosa prick betyder skola som är i drift nu.
undefined
Här är gamla förslaget, som är beslutat sedan tidigare, men nu är tänkt att ändras.

Som Norran berättat vid flera tillfällen ska busslinjerna ändras i Skellefteå kommun. Besluten om huvuddragen togs av kommunfullmäktige förra våren.

Byar förlorar busslinjer - och i stan blir det ändringar på Morön

Nu har vissa justeringar gjorts, och de tillstyrktes av kommunstyrelsens arbetsutskott på tisdagen. Ändringarna ska vidare till kommunfullmäktige för beslut.

Det nya systemet ska införas 19 augusti 2019.

Ändringar på Sörböle

– Förslaget för Sunnanå/Sörböle innebär att vi täcker upp området bättre, och bussens färdväg blir rakare, säger trafikingenjör Petra Bassioukas Hanseklint.

Hon leder det projekt kommunen startade 2016 med syfte att fördubbla resorna med kollektivtrafik fram till 2030.

– Bussarna kommer att starta på Nyckelgatan och sedan köra i en sväng genom Sunnanå och Sörböle längs Skråmträskvägen istället för att gå ut på E4 vid vid bensinstationerna. Då kan man bland annat nå Södra Karlgård och många fler som bor närmare älven.

Förlorare jämfört med förra förslaget blir de som bor i villaområdet närmare E4.

Ändringar på Mobacken

Nästa förändring handlar om Mobacken, dit Skelleftehamnsbussen ska köra, och vändplatsen blir i närheten av Mobackenkyrkan. I det gamla förslaget var det Sunnanåbussen som skulle köra till Mobacken, fast inte lika långt in på området.

– Detta gör att hela Mobacken får bra förbindelser, säger Petra.

Slopar Stenbacka

Även Klintfors påverkas, som tidigare skulle bli ändhållplats för två busslinjer. Men nu blir det bara Sunnanåbussen som ska åka dit.

– Norrbotniabanan kommer att skära av en väg vi hade tänkt följa, och då finns ingenstans för bussen att vända. Därför har vi slopat den slinga vi skulle ha kört över Stenbacka, säger Petra.

undefined
Hela förslaget för stadstrafiken, även med Skelleftehamn.

Kortare i Skelleftehamn

Till sist görs en liten förändring i Skelleftehamn, där bussen inte ska göra en sväng till Folkets Hus, utan vända i centrum vid affären.

Kartor för det gamla och nya förslaget kan ses och jämföras på norran.se. Där finns också kartan för landsbygdstrafiken.

Utöver dessa ändringar har grunddragen varit kända i cirka ett år.

Protester om Moröhöjden

– När det gäller stadstrafiken så har det varit mest protester om Moröhöjden, dit vi inte längre ska köra. Istället måste man gå till Torsgatan, men avståndet kommer att klara sig under 400 meter att gå för de flesta, säger hon.

Det har också varit kritik om att Södra Hamngatan i Skelleftehamn inte ska trafikeras.

– Den extrasvängen var inte motiverad då det varit få resenärer dit, säger Petra.

Lasarettets entré

Till sist nämner hon att det varit debatt om busshållplatsen som Region Västerbotten byggt vid lasarettet.

– Vi hade ett möte våren 2018 då de berättade om sina planer. Vi sade då att vi inte kan trafikera en hållplats enligt deras plan. Dels är det trångt och svårt att köra runt en buss där, och dels skulle det ta för lång tid att göra den extrasvängen vilket försämrar restiden för den övriga linjen.

Fällforsstråket kvar

När det gäller bussar på landsbygden har inga ändringar gjorts av linjerna.

– Vi hade tänkt göra om Fällfors-Kågedalen till en skolbusslinje. Men vi ändrade oss, och den är nu kvar som en reguljär matarlinje, säger Petra Bassioukas Hanseklint.

undefined
Här är blivande linjenätet för ytterområdena.

När Norran första gången (i mars 2018) berättade om detaljerna i den nya busstrafiken blev det protester om att folk inte längre skulle kunna åka med skolbussar. Där är nu förslaget att möjligheten ska finnas kvar (se karta för skolbussarna läsåret 2019/2020 i artikel här nedan).

Dessutom har det föreslagits ett system för närtrafik då man kan bli hämtad i sin by för att åka till sin närmaste serviceort.

Även de förslagen är på väg till kommunfullmäktige för slutligt beslut.

Så kan skolbussarna gå till hösten – så ser nya slingorna utNärtrafik införs för byar på landet – så ska den fungera
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!