Nu byggs det i botten på stans största grop

Botten är nådd i stans största grop. Här gjuts nu de första väggarna för Skellefteås blivande parkeringshus.

Ida Söderholm är en av de två arbetsledarna och jobbar i skift på arbetsplatsen en vecka i taget. Här tittar hon till gjutningen.

Ida Söderholm är en av de två arbetsledarna och jobbar i skift på arbetsplatsen en vecka i taget. Här tittar hon till gjutningen.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2018-07-14 08:00
undefined
Här, i backen mot norr, ska blivande parkeringshuset ligga som mest under jord; två och en halv våningar. Nere på gruset ska det gjutas ett 25 cm tjockt betonggolv och ovanpå det ska bilarna stå.
undefined
Uppe på E 4 brusar trafiken förbi. Det är en märklig arbetsplats för Joseph Saluti, Ida Söderholm och kollegerna.
undefined
Äntligen kom betongbilen.
undefined
Ida Söderholm är en av de två arbetsledarna och jobbar i skift på arbetsplatsen en vecka i taget. Här tittar hon till gjutningen.
undefined
Lorenas Buivyadas på företaget Littbygg övervakar att betongen hamnar rätt.
undefined
Hur högt har betongen nått? Joseph Saluti knackar på formens vägg och hör på ljudet om det är fyllt eller inte.
undefined
Här pågår arbetet med nästa gjutform. De är tillverkade av stålklädd träplatta.
undefined
undefined
undefined
undefined

Grävmaskinerna har tagit sig nio meter ner, och byggandet har börjat. Först gjuts så kallade sulor, som är grunden för ytterväggarna. I dessa läggs stänger med armering in, som ska hålla de blivande väggarna på plats.

Därefter monterades formen för den första väggen, och vid Norrans besök i torsdags göts den första väggen.

Under några timmars tid levererades 25 kubikmeter betong i fyra lass. Den fylldes via en lång slang in i den 25 centimeter breda håligheten i formen.

Lagom lång tid

Arbetsledare Ida Söderholm sitter i skuggan på en bro och väntar. Den första betongbilen har varit där och nu väntas det på nästa.

- De är beställda med en halvtimme mellan lassen, då hinner betongen härda lagom mycket, säger hon.

- Det får inte ligga för mycket lös betong i formen, då gör trycket att den sipprar ut på sidorna. Men det får heller inte ta så lång tid att betongen hinner härda helt, för då kan väggen spricka i skarvarna när den är klar, säger Joseph Saluti, platschef för betongarbetena.

Byggnadsarbetaren som sköter pumpen ringer och börjar vara orolig. Det är ju så varmt, kan betongen i slangen möjligen stelna. Men beskedet är att det är lugnt, och strax kommer betongbil nummer två.

Tar en vecka

Tjugo minuter tar det nu för pumpen att tömma lasten.

- I dag gjuter vi den första delen vägg, den är 16 meter bred och 6 meter hög, säger Ida Söderholm.

Redan på fredagen kommer formen att kunna tas bort, och flyttas vidare till nästa sektion.

- Om en vecka bör vi ha hunnit de åtta gjutningar som behövs i denna etapp. Sedan rullar jobbet vidare till de övriga etapperna.

Upp till marknivå

Sex meter är nästan upp till marknivå, och det är dit man behöver ha gjutna väggar. Jord ska ju ligga mot i källarvåningarna, och väggarna måste stå emot trycket.

I början av september kommer de övriga väggarna som är gjorda i en fabrik, liksom de golv som ska ligga mellan våningarna.

Vi går på ett lager grus i botten på gropen. Här ska så småningom bottenplattan gjutas, och så här djupt ska alltså bilarna stå.

- Men bottenplattan dröjer, den gör vi inte förrän flera våningar ovanför är klara. Då kan gjutarna jobba tryggt och slipper riskera att något faller ner på dem, säger Joseph.

Bygget ska pågå hela sommaren, och personal turas om att ha semester.

- Det var planerat redan från början, vill gjuta mesta möjliga när det är sommar och varmt, säger han.

Trög mark

Just nu ligger arbetet tre veckor efter plan och det berodde på den tröga spontningen som gjordes i april. Alltså att slå ner järnbalkar som skydd mot ras.

- Jo, ni har stabil morän här i Skellefteå, säger Ida Söderholm och ler. Vi stötte på block av morän som var svåra att slå sig igenom. Men det är en stabil mark att bygga på.

- Förseningen kommer inte att påverka sluttiden som Skellefteå Industrihus satt upp, den klarar vi, tillägger Joseph Saluti.

Klart hösten 2019

Bygget av Skellefteås största parkeringshus sysselsätter just nu cirka 19 personer. De tre cheferna är anställda av YIT och övriga är inhyrda eller jobbar hos underentreprenörer.

Parkeringshuset ska stå klart i oktober 2019.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!