Logistikbehoven kring Northvolts batterifabrik Àr en stor frÄga för regionen. Men behoven har Àndrats under processens gÄng, frÄn att planerna pÄ fabriken blev kÀnda tills idag, nÀr det stÄr klart att den ska byggas i SkellefteÄ.
Till en början sade Northvolts vd Peter Carlsson att 100 lÄngtradare skulle lÀmna fabriken nÀr den nÄtt sin fulla kapacitet. Det verkar inte lÀngre gÀlla.
â Storskaligt har de beskrivit sin logistik som att den bygger pĂ„ jĂ€rnvĂ€gstrafik bĂ„de till och frĂ„n fabriken. De kommer att ha stora behov av rĂ„varor och de kommer nog inte med annat Ă€n tĂ„g, sĂ€ger kommunens planeringschef Lars Hedqvist.
VÀgförbÀttringar pÄ gÄng
PÄ tÄgsidan finns bÄde för- och nackdelar. Skelleftebanan Àr relativt bra, enligt Lars Hedqvist, Àven om den inte har nÄgot eget signalsystem.
â Skelleftebanan Ă€r lĂ„gtrafikerad och man har kapacitet att ta in fler tĂ„g. NĂ€sta frĂ„ga Ă€r Stambanan, den Ă€r hĂ„rt belastad och kapaciteten Ă€r begrĂ€nsad. DĂ€remot borde det finnas goda möjligheter för Northvolt att hitta kombinationer med andra, kanske samordna sig med Boliden till exempel.
VÀgarna kommer förstÄs ocksÄ att pÄverkas nÀr fabriken kommer igÄng, Àven om det inte lÀr handla om 100 lÄngtradare per dag.
Nationellt har en miljard kronor tidigare avsatts för ombyggnad av E4 mellan SkellefteÄ och UmeÄ och Àven lokalt planerar man att förbÀttra vÀgarna.
PÄ tisdag fattar kommunfullmÀktige bland annat beslut om att Torsgatan ska förlÀngas, delvis för att avlasta vÀg 372, som kommer fÄ ökad trafik.
Men Àven vÀg 372 kommer att förbÀttras, bland annat genom en ny cirkulationsplats.
Beslut redan fattade
MÄnga av de förÀndringar i infrastrukturen som SkellefteÄ kommun planerar, har varit beslutade sen flera Är tillbaka. SÄ i det avseendet görs inga jÀtteinvesteringar endast för Northvolts skull, sÀger Lars Hedqvist.
DÀremot kan etableringen göra att man behöver snabba pÄ lite med vissa förÀndringar. SÄ kan det eventuellt bli i hamnen.
DÀr finns redan förÀndringar för en halv miljard kronor beslutade. Hamnen ska muddras och med muddermassorna ska man skapa land pÄ hamnens norra sida.
DÀr ska en ny kaj byggas, dÄ det finns möjlighet att ha ett djup pÄ 15,3 meter och dÀrmed ta in oceangÄende fartyg. Den nya hamnen ska vara klar Är 2030.
â Planen Ă€r gjord för tre Ă„r sen och Ă€r inte alls kopplad till Northvolt, men om behov finns och vi lyckas lösa finansieringen sĂ„ finns det möjlighet att ha hamnen pĂ„ plats redan 2023-2024, sĂ€ger Lars Widelund, hamnchef.
Kompetensförsörjning
En annan stor frĂ„ga Ă€r förstĂ„s Norrbotniabanan. Byggstarten av den första delen av strĂ€ckan UmeĂ„âSkellefteĂ„ Ă€r planerad till 2018.
Det gÀller 12 km mellan UmeÄ och DÄva. NÀr resten ska vara klart Àr fortfarande osÀkert.
Men Elisabeth Sinclair, projektledare pÄ Norrbotniabanegruppen, ser etableringen av Northvolt som en vÀckarklocka om behovet och brÄdskan att fÄ tillstÄnd hela banan, helst innan 2030.
â De som inte förstĂ„tt behovet av Norrbotniabanan kanske gör det nu. Att Northvolt etablerar sig i SkellefteĂ„ visar att det Ă€r en bra region för etableringar. Det handlar ju förstĂ„s dels om att folk ska flytta till SkellefteĂ„ â men ocksĂ„ om att kunna pendla. Och Norrbotniabanan Ă€r en nödvĂ€ndighet för hela regionen för att fĂ„ till kompetensförsörjningen, sĂ€ger hon.
Nya flyglinjer
Ăven flygplatsen kommer att pĂ„verkas av etableringen. Det sĂ€ger Robert Lindberg, flygplatschef.
â Vi kommer ju att förlĂ€nga rullbanan, den Ă€r tilltagen för att klara framtida interkontinental trafik. Det vi mĂ„ste ta en fundering pĂ„ Ă€r terminal och sĂ„ vidare, för det kan komma mĂ„nga nya resenĂ€rer. Det Ă€r ett arbete vi startar nu, hur mycket kommer det hĂ€r att pĂ„verka. sĂ€ger han.
Han stÀnger inte heller dörren för nya flyglinjer.
â FörutsĂ€ttningarna för det har ju minst sagt stĂ€rkts. Effekten av Northvolt börjar ju inte nĂ€sta vecka, men inom ett Ă„r kan vi nog se nĂ„gra nya flyglinjer. Och jag tror att vi kommer att ha resor till helt andra destinationer pĂ„ sikt.
Kanske SkellefteĂ„âSingapore..?
â Haha, jag skulle bli nerringd om jag sa det. Men jag brukar sĂ€ga att framtiden Ă€r som döden; ingen har varit dĂ€r och sagt hur det blir.