Northvolt: Många frågetecken kring infrastrukturen

Vägar, hamn, järnväg och flyg – alla blir de viktiga för den nya batterifabriken i Skellefteå. Men hur etableringen påverkar infrastrukturen är långt ifrån klart än.

Not Found2017-10-23 07:42

Logistikbehoven kring Northvolts batterifabrik är en stor fråga för regionen. Men behoven har ändrats under processens gång, från att planerna på fabriken blev kända tills idag, när det står klart att den ska byggas i Skellefteå.

Till en början sade Northvolts vd Peter Carlsson att 100 långtradare skulle lämna fabriken när den nått sin fulla kapacitet. Det verkar inte längre gälla.

– Storskaligt har de beskrivit sin logistik som att den bygger på järnvägstrafik både till och från fabriken. De kommer att ha stora behov av råvaror och de kommer nog inte med annat än tåg, säger kommunens planeringschef Lars Hedqvist.

Vägförbättringar på gång

På tågsidan finns både för- och nackdelar. Skelleftebanan är relativt bra, enligt Lars Hedqvist, även om den inte har något eget signalsystem.

– Skelleftebanan är lågtrafikerad och man har kapacitet att ta in fler tåg. Nästa fråga är Stambanan, den är hårt belastad och kapaciteten är begränsad. Däremot borde det finnas goda möjligheter för Northvolt att hitta kombinationer med andra, kanske samordna sig med Boliden till exempel.

Vägarna kommer förstås också att påverkas när fabriken kommer igång, även om det inte lär handla om 100 långtradare per dag.

Nationellt har en miljard kronor tidigare avsatts för ombyggnad av E4 mellan Skellefteå och Umeå och även lokalt planerar man att förbättra vägarna.

På tisdag fattar kommunfullmäktige bland annat beslut om att Torsgatan ska förlängas, delvis för att avlasta väg 372, som kommer få ökad trafik.

Men även väg 372 kommer att förbättras, bland annat genom en ny cirkulationsplats.

Beslut redan fattade

Många av de förändringar i infrastrukturen som Skellefteå kommun planerar, har varit beslutade sen flera år tillbaka. Så i det avseendet görs inga jätteinvesteringar endast för Northvolts skull, säger Lars Hedqvist.

Däremot kan etableringen göra att man behöver snabba på lite med vissa förändringar. Så kan det eventuellt bli i hamnen.

Där finns redan förändringar för en halv miljard kronor beslutade. Hamnen ska muddras och med muddermassorna ska man skapa land på hamnens norra sida.

Där ska en ny kaj byggas, då det finns möjlighet att ha ett djup på 15,3 meter och därmed ta in oceangående fartyg. Den nya hamnen ska vara klar år 2030.

– Planen är gjord för tre år sen och är inte alls kopplad till Northvolt, men om behov finns och vi lyckas lösa finansieringen så finns det möjlighet att ha hamnen på plats redan 2023-2024, säger Lars Widelund, hamnchef.

Kompetensförsörjning

En annan stor fråga är förstås Norrbotniabanan. Byggstarten av den första delen av sträckan Umeå–Skellefteå är planerad till 2018.

Det gäller 12 km mellan Umeå och Dåva. När resten ska vara klart är fortfarande osäkert.

Men Elisabeth Sinclair, projektledare på Norrbotniabanegruppen, ser etableringen av Northvolt som en väckarklocka om behovet och brådskan att få tillstånd hela banan, helst innan 2030.

– De som inte förstått behovet av Norrbotniabanan kanske gör det nu. Att Northvolt etablerar sig i Skellefteå visar att det är en bra region för etableringar. Det handlar ju förstås dels om att folk ska flytta till Skellefteå – men också om att kunna pendla. Och Norrbotniabanan är en nödvändighet för hela regionen för att få till kompetensförsörjningen, säger hon.

Nya flyglinjer

Även flygplatsen kommer att påverkas av etableringen. Det säger Robert Lindberg, flygplatschef.

– Vi kommer ju att förlänga rullbanan, den är tilltagen för att klara framtida interkontinental trafik. Det vi måste ta en fundering på är terminal och så vidare, för det kan komma många nya resenärer. Det är ett arbete vi startar nu, hur mycket kommer det här att påverka. säger han.

Han stänger inte heller dörren för nya flyglinjer.

– Förutsättningarna för det har ju minst sagt stärkts. Effekten av Northvolt börjar ju inte nästa vecka, men inom ett år kan vi nog se några nya flyglinjer. Och jag tror att vi kommer att ha resor till helt andra destinationer på sikt.

Kanske Skellefteå–Singapore..?

– Haha, jag skulle bli nerringd om jag sa det. Men jag brukar säga att framtiden är som döden; ingen har varit där och sagt hur det blir.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!