Norrbotniabanan på banan igen

Mycket lär klarna i dag när finansminister Magdalena Andersson (S) presenterar den nya rödgröna regeringens första budget.

LINK÷PING 20120829 Alliansens partiledare presenterades nya satsningar p j‰rnv‰gen. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX Kod: 10060

LINK÷PING 20120829 Alliansens partiledare presenterades nya satsningar p j‰rnv‰gen. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX Kod: 10060

Foto: Foto: Ledarredaktion

Politik2014-10-23 06:31
Detta är en ledare. Norran är partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Nu ska Norrbotniabanan byggas.

Det plingade till i mejlkorgen. Ett pressmeddelande från Vänsterpartiet: ”Vänsterpartiet och regeringen är överens om att Norrbotniabanan ska byggas. Byggstart av Norrbotniabanan sker inom ramen för nästkommande infrastrukturplan”. Följt av de sedvanliga skrivningarna om järnvägens betydelse för Norrlands utveckling, för den norrländska industrins konkurrenskraft och för snabba och moderna persontransporter.

Argument som har upprepats till leda.

Hur säker kan man då vara på att gårdagens pressmeddelande från Vänsterpartiet verkligen innebär en byggstart för kustjärnvägen mellan Umeå, Skellefteå, Piteå och Luleå.

Frågar man Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets ledare, så är han säker, stensäker.

Frågar man Allianspartiernas företrädare är de mer tveksamma, på gränsen till kritiska till Sjöstedts utspel: ”Det finns inte en krona med i budgeten för satsningar på Norrbotniabanan”, säger Edward Riedl (M) till SVT/Västerbottensnytt.

Låt oss glädjas i dag, det är bara att hoppas på att det håller hela vägen, det finns många hinder, menar Elisabeth Sinclair, projektledare på Norrbotniabanegruppen i Piteå.

Naturligtvis vill Jonas Sjöstedt ta åt sig äran.

Naturligtvis är varken Edward Riedl eller Helena Lindahl (C), länets enda kvarvarande borgerliga riksdagspolitiker, intresserade av att ge kredit åt varken den rödgröna regeringen eller Vänsterpartiet för att Norrbotniabanan är uppe på banan igen. Samtidigt som deras egna insatser för järnvägens förverkligande kunde ha varit större.

Naturligtvis vågar Elisabeth Sinclair inte ta ut någonting i förskott, väl medveten om hur mycket som kan gå snett innan det första tåget rullar norrut från Umeå på en nybyggd kustjärnväg.

Mycket lär klarna i dag när finansminister Magdalena Andersson (S) presenterar den nya rödgröna regeringens första budget. Enligt uppgifter till Norran finns det en skrivning med i den om en kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå, men om det finns några pengar avsatta, och i så fall hur mycket, återstår att se. S har förvisso lovat ett nio kilometer långt industrispår mellan Umeå och Dåva, men att kalla det för en byggstart för Norrbotniabanan är lite väl magstarkt.

Och redan här dyker det första hindret upp på vägen mot Norrbotniabanans förverkligande. Den rödgröna trojkan – S + MP + V – måste få igenom sin budget i riksdagen. Vilket det alls inte är säkert att de får. När den rödgröna budgeten ställs mot de borgerliga partiernas hänger allt på hur Sverigedemokraterna väljer att agera.

undefined
LINK÷PING 20120829 Alliansens partiledare presenterades nya satsningar p j‰rnv‰gen. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX Kod: 10060