Norrbotniabanan: Nu planeras var spåret ska gå – blir 40 till 100 meter bred

Vintern 2018/2019 ska det vara klart exakt var Norrbotniabanans spår ska gå från södra kommungränsen och genom centrala Skellefteå. Då kan fastighetsägare längs sträckan få veta av Trafikverket om de berörs eller inte.

Börjat dra linje. Maria Erlandsson och Lars Hermansson visar upp skisser på spårdragningen som än så länge är arbetsmaterial. Foto: Ulrika Andersson.

Börjat dra linje. Maria Erlandsson och Lars Hermansson visar upp skisser på spårdragningen som än så länge är arbetsmaterial. Foto: Ulrika Andersson.

Foto: Foto: Ulrika Andersson.

Samhälle och välfärd2017-05-15 07:45

Den ungefärliga dragningen beslutades 2010 i samband med järnvägsutredningen, då man tog fram så kallade korridorer. Nu har Trafikverket fått 200 miljoner kronor för att ta fram järnvägsplaner för sträckan Umeå – Skellefteå.

Läs även: Svåraste biten blir genom stan

Det innebär att man så när som på någon meter bestämmer var spåret ska gå. Nu påbörjas markundersökningar och utredningar på allvar. Och det finns mycket att ta hänsyn till.

– Det handlar om många faktorer, bland annat boende, miljö, landskap, vatten, marker, geoteknik men även ekonomi, säger Maria Erlandsson, projektledare för Skellefteådelen av Norrbotniabanan.

Vägar dras om

I järnvägsplanen ska man också presentera lösningar när det gäller vägar, broar, tunnlar, stängsel, ren- och viltpassager.

– Ingen fastighetsägare ska bli avskuren från sin fastighet. En del mindre vägar kan behöva dras om och kopplas ihop med andra för överfarter, säger hon.

Hur mycket mark Norrbotniabanan tar i anspråk varierar med om den går på en upphöjd bank eller i en skärning, det vill säga nedsänkt, om det är ett eller flera spår och om det finns driftsområden och diken intill banan.

Läs även: Kan tvingas lösa in bostäder

Vill undvika träd

Själva bankbredden är cirka fem meter, men hela banan kan ta mellan 40 och 100 meter i anspråk. Allt kommer att vara inhägnat med viltstängsel.

– När spåret går genom skog avverkar man minst 40 meter för att slippa fallande träd på spår och ledningar, säger Maria Erlandsson.

Var tolfte kilometer kommer det att finnas en kilometerlång sträcka med två till tre spår för att tåg ska kunna mötas.

Gör inventeringar

I sommar ska det göras diverse undersökningar i korridorerna. Det handlar om fågelinventeringar, arkeologiska utredningar och markundersökningar bland annat.

Det blir även samrådsmöten med berörda, det första – som är mer av ett informationsmöte – hålls torsdag 18 maj i Skellefteå.

– Vi kommer inte att kunna svara på detaljfrågor i det här läget. Men vi vill gärna ha in synpunkter och uppgifter om olika områden, säger Maria Erlandsson.

Först årsskiftet 2018/2019 kommer eventuella berörda fastighetsägare att kunna se exakt hur banan går på fastigheten. Tanken är att järnvägsplanen ska fastställas 2019.

– Då kan man i princip börja bygga, ta fram bygghandlingar och upphandla entreprenörer, säger Lars Hermansson, som är projekteringsledare.

Vi kommer inte att kunna svara på detaljfrågor i det här läget.

undefined
Börjat dra linje. Maria Erlandsson och Lars Hermansson visar upp skisser på spårdragningen som än så länge är arbetsmaterial. Foto: Ulrika Andersson.

Norrbotniabanan

Total kostnad för banan mellan Umeå och Luleå beräknas till 29 miljarder kronor i 2013 års penningvärde.

Efter sommaren kan en mer exakt siffra räknas fram.

För den summan får man 27 mil ny järnväg. Sträckan som nu utreds inom Skellefteå kommun är 5,5 mil.

Byggtid är cirka tio år.

25 personer på Trafikverket och ett flertal konsulter jobbar med järnvägsplanerna just nu.

För mer information: www.facebook.com/norrbotniabanan.se eller www.trafikverket.se/norrbotniabanan

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!