Norrbotniabanan: Dags för ny information om linjen genom Skellefteå

Snart är det dags för Trafikverket att presentera fler detaljer om Norrbotniabanan genom Skelleftedalen. Arbetet har tagit mer tid än väntat. " Det har inte varit lätt att få till det", säger Maria Erlandsson, projektledare vid Trafikverket.

Skellefteå2019-10-28 06:47

Norran har tidigare berättat att det fanns planer på att hålla samråd för järnvägsplanen från Södra Tuvan till Skellefteå C under hösten. Tidigare har samråd hållits för de två sträckorna söder om älven. Men planen är nu att dela upp samrådet på två tillfällen, ett på hösten och ett på våren – där ännu fler detaljer kommer att presenteras då en del utredningsarbete fortfarande återstår.

Ett resecentrum som ska kunna hantera 6 000 resenärer varje dag

Samtidigt kommer det att vara möjligt att tycka till om banan under tiden arbetet pågår.

En anledning till att allt inte kommer på en gång är att Trafikverket har tvingats göra fördjupade utredningar av bärigheten längs hela den befintliga järnvägen längs älven. Det har visat sig att det finns vissa avsnitt med lerstråk som krånglar till det, eftersom belastningen på den nya järnvägen ökar.

– När vi bygger måste vi uppfylla vissa tekniska krav. Vi har även tittat på hur vi ska kunna rusta upp järnvägen samtidigt som vi har allt trafik igång. Stänger vi av järnvägen blir inte Boliden glada. De behöver transportera gods som inte kan läggas på lastbil. Vi har behövt utreda alternativ där, säger Maria Erlandsson.

Fem saker du bör känna till om Norrbotniabanan

Antalet spår

Första informationsmötet planeras till 19 november. Det som ska presenteras då är en linjestudie genom Skellefteå. Man kommer att få se järnvägslinjens sträckning och de passager som föreslås längs den.

– Det blir inte lika detaljerat som samråden i de södra delarna. Fokus blir på funktion på järnvägen, var det blir två och tre spår, hur plattformarna placeras på Skellefteå central samt lösningar för Grenvägen och Lasarettsvägen, säger hon.

Enligt Maria Erlandsson kommer Trafikverket att presentera ett alternativ vardera vid de två korsningarna – som de förordar.

– Vi har tagit fram dem i samarbete med kommunen då passagerna berör kommunala gator, säger hon.

Och det har krävt en hel del utredningar.

– Det har inte varit lätt att få till det. Vi måste ta hänsyn till hela stadsutvecklingen, väg 95/372 och resecentrum. Helheten måste bli bra både för resenärer och gods, säger hon.

Utreder mer

Enligt Lisa Gahm, projektledare vid kommunen, är de fortfarande i ett utredningsskede när det gäller Norrbotniabanan från Södra Tuvan till centrala Skellefteå. "Under hösten 2018 och våren 2019 har fokus för Norrbotniabanan varit sträckorna från södra kommungränsen fram till älvspassagen", skriver hon i ett mejl.

Här kan du se Trafikverkets animerade filmer över sträckorna Ytterbyn–Grandbodarna och Grandbodarna–Södra Tuvan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!