Norrbotniabanans enorma betydelse för godstransporterna i norra regionen är de flesta i näringsliv och alla samhällsmedvetna eniga om, men vad det betyder för orter som vår att vi också får snabba persontransporter har nog däremot underskattats.
När jag åkte tåget från Umeå till Stockholm under julen var farten 200 km/timme efter nya banan och tiden från Umeå till Örnsköldsvik var 28 minuter.
En Ö-viksbo berättade att han läser i Umeå men bor kvar i Ö-vik vilket var mycket fördelaktigt. Innan de fick banan så var största orsaken till att Örnsköldsvik och Nordmaling tappade i befolkning att hundratals studerande flyttade från orten varje år men att många nu bor kvar då det går lätt pendla mellan orterna.
Självklart skulle vi få samma fördel med 30 minuters restid till Umeå härifrån. För Skelleftebygden tappar många hundra per år som flyttar för studier. Även möjligheten för arbetspendling ökar.
Nu har första delen av Norrbotniabanan börjat byggas men vi är nog många som skulle vilja ha mer löpande information om hur det framskrider. För järnvägsbygget är bland de största händelserna för infrastrukturen i vår region någonsin och intresset självklart stort.
Tidigare var engagemanget för banan väldigt stort och förtjänstfullt i Norran men jag tycker att känns nu engagemanget svalt. Varför?
Det är säkert också av betydelse att bygget nu följs och uppmärksammas för att det ska vara svårare att åter stoppa om vi får en regering som leds av Moderaterna.
ÅBm