Projektet startade hösten 2016, ska pågå till våren 2018 och omfattar elever i årskurs fyra till och med åtta. Den röda tråden är mer fysisk aktivitet för eleverna, som till stor del ska ske utomhus. Syftet är att systematisera det förebyggande och hälsofrämjande arbetet.
– Forskning visar att fysisk aktivitet främjar inlärning och mående och det är ju känt sedan länge att sund träning och frisk luft ger ökat välbefinnande, säger Anneli Lindgren.
De båda har lagt mycket tid på att planera upplägg och aktiviteter där pausgympa är en, gruppstärkande övningar en annan och en tredje olika utomhusaktiviteter. Tanken är att de även ska kopplas till teoretiska skolämnen. Pausgympan ska ske i alla årskurser. Sedan ”rullar” andra delar, anpassade efter årskurser, i ett så kallat årshjul med fem huvudområden, som Helene och Anneli konstruerat. Delarna är: gruppstärkande aktiviteter, ”Jag, du, vi”-tema, hälsa, internet och sociala medier samt skola.
De understryker också att ingen del betygsätts, utan allt ska vara lustfyllt utan press för eleverna.
– För att kunna mäta om det här ger effekt och för att få startvärden så kommer våra idrottslärare att genomföra fysiska tester på eleverna som också får fylla i en enkät om mående. Sedan följs det upp kontinuerligt, säger Helene Hedström.
Läs också: Verksamhetschef om satsningen: ”Det här är helt fantastiskt”
Bakgrunden till projektet är att de båda sett att fler och fler elever inte mår bra och att det leder till sämre skolresultat.
– I årskurs fyra och åtta gör jag hälsosamtal med eleverna och de senaste åren har vi sett att eleverna mår sämre. Därför ville vi göra någonting åt det på ett hållbart och långsiktigt sätt, säger Anneli Lindgren.
Varför tror ni att unga mår dåligt?
– Sociala medier och dataspel är en stor anledning till det. Det är alltid tillgängligt och många kan inte avstå eller freda sig, säger Helene Hedström.
Anneli Lindgren menar också att det nya betygssystemet påverkar.
– Det är svårt att få bra betyg idag, trots att eleverna jobbar väldigt hårt. Samtidigt känner många att de ska vara perfekta i allt och vi upplever att många unga känner stor press, säger hon och Helene Hedström förklarar:
– Vi kläckte idén att få jobba mer koncentrerat med ungas fysiska och psykiska hälsa eftersom det kändes befogat. Syftet är att stärka barnen på flera olika plan.
Det handlar om att strukturera det förebyggande arbetet och hitta metoder för tidig upptäckt och tidiga insatser kring exempelvis frånvaro. Modellen ska vara ett hjälpmedel för lärare, elevhälsa och elever.
Under våren har skolans personal utbildats i äventyrspedagogik och till hösten drar fler utomhusaktiviteter igång.
– Men redan nu har vi pausgympa med eleverna och mina hälsosamtal sker utomhus, genom att vi tar en promenad under samtalens gång, säger Anneli Lindgren.
Alva Nilsson och Lovisa Nyström i klass 8 tror på konceptet.
– Jag tror att det här kan innebära att fler kommer in på gymnasiet, säger Lovisa Nyström.
När det gäller pausgympan säger Alva Nilsson:
– Eleverna blir piggare och det vore bra om fler skolor kommer med i det här.
Örjansskolan är pilotskola i Skellefteå kommun, den första i Västerbotten med det här konceptet och de båda projektledarna hoppas att det ska slå väl ut och att andra skolor ska inspireras av upplägget.
– Just nu så jobbar vi två tillsammans en dag per vecka i projektet och Helene ytterligare två dagar, men arbetet är så inspirerande att vi skulle kunna jobba med det här på heltid, säger Anneli Lindgren.
Vi kläckte idén att få jobba mer koncentrerat med ungas hälsa. Syftet är att stärka barnen på flera olika plan.