Årets VM–premiär är en bit bort. Första deltävlingen avgörs i slutet av april. I Marklund Motorsports lokaler i Boliden är det ändå full fart. Två av tävlingsbilarna håller på att göras i ordning. De har just kommit tillbaka efter att ha varit utlånade till den ytterst prestigefyllda tävlingen Race of champions.
David Coulthard och Petter Solberg fick äran att tävla med bilarna, som gjorde succé.
– De gick riktigt bra, säger teamägaren Jan Marklund.
David Coulthard vann tävlingen medan Petter Solberg var en bit efter. Om möjligt lite överraskande eftersom Marklund Motorsports Volkswagen är en rallycrossbil. Den borde ha passat den första officiella rallycrossvärldsmästaren bättre kan tyckas. I verkstaden hänger Solbergs och Coulthards skyltar med en logga från racet och en från Marklund Motorsport.
– Vi blev tillfrågade via Volkswagen om vi ville låna ut bilarna och det tyckte vi kunde göra, säger Jan.
Anton klar för EKS
Det är drygt två veckor sedan en av årets stora VM-nyheter offentliggjordes. Bolidensonen Anton Marklund lämnar Marklund Motorsport för att fortsätta sin förarkarriär i konkurrenten EKS, som drivs av förarstjärnan Mattias Ekström.
Utan konkurrens en av de mest oväntade händelserna, men bakom brytningen finns ingen kontrovers. Det är helt tvärtom.
– Det är fullt förståeligt att han tar chansen. Vi är helt överens och jag har stått bakom det här från början. Nu får han även chansen att tävla på bana och den möjligheten hade han inte fått i Marklund Motorsport. Det kan vara väldigt utvecklande med tanke på att rallycross närmar sig banracing på flera sätt.
Fullt schema
Anton Marklund ser bara möjligheter med sitt nya stall. Förutom rallycross–VM blir det även banracing i Audi TT-cup.
– Det är en nästan helt ny utmaning för min del. Det är ju tur att jag har med mig så rutinerat folk.
De senaste veckorna har han fått chansen att träna banracing, men inte den Audi TT han ska tävla i. Den är inte tillverkad ännu.
– Det går bättre och bättre. Det är en del som skiljer mot att köra rallycross.
Han har ännu inte hunnit prova den bil han ska tävla med och utmana sin far i.
– Nej, men på förhand känns det som om det faktiskt skulle kunna bli riktigt bra. Audin skiljer sig på ett sådan sätt att det skulle kunna gynna min körstil.
Schemat är fulltecknat med tanke på vilket tufft upplägg, med deltagande i två serier, Antons kommande säsong har.
– Klart att det blir tufft, men det gäller att komma förberedd. Samtidigt är det ju det roligaste som finns att köra tävlingsbil.
Ny chef
Med tanke på att far och son finns i olika stall finns ju också risken att den ena parten skulle kunna bli tvingad att ta beslut som inte gynnar den andra. Det är inte ovanligt att en förare kan få direktiv att köra av en annan förare – för teamets bästa.
Men Jan har sett till att han inte ska behöva hamna i den sitsen. Han har anställt en ny teamchef, Michael Schneider, från Österrike.
– Så jag är inte inblandad i besluten som rör själva tävlingen längre, säger Jan.
Han kommer istället att jobba närmare med alla samarbetspartners och hålla koll på konkurrensen i egenskap av ägare i teamet.
Debutsäsongen slutade med två VM–silver. Förhoppningen är att medaljerna ska förädlas.
– Visst hoppas vi på ett förarguld eftersom det väger tyngst, men självklart vill vi gärna ta guld även i teammästerskapet.
Årets säsong blir den andra säsongen i VM både för sporten och Jan och Anton Marklund.
– Mycket har hänt under första året och vi har båda lärt oss väldigt mycket som gör att det finns fina möjligheter att det kan gå ännu bättre, säger Jan.
Jag är inte inblandad i besluten som rör själva tävlingen längre.