Så kom då till slut det besked vi alla har väntat på. Företaget Northvolt väljer att förlägga bygget av Europas största batterifabrik till Skellefteå.
Jag skrev om dettaför tre veckor sedan. I den texten stack jag ut hakan och konstaterade att fabriken kommer att hamna i Skellefteå. Allt sedan det stod klart att valet stod mellan Skellefteå och Västerås har jag nämligen aldrig tvekat på att Skellefteå till slut skulle dra det längsta strået.
Rent objektivt fanns allt för mycket som talade till Skellefteås fördel för att Västerås skulle uppfattas som ett reellt hot.
Men detta är bara början. Än så länge finns varken fabrik, personal eller finansiering. Men att bolaget kommit så här långt och lyckats locka till sig storspelare som ABB, Stena och Vattenfall är en fingervisning om att fler snart kommer att följa efter.
Att Skellefteå Kraft inom kort kommer att avisera sin investering i batterifabriken är nog en inte allt för långsökt gissning.
Sedan är det svårt att i dag helt överblicka vilken utveckling litiumjonbatterier kommer att ha. Tar man del av ABB:s resonemangkring varför de valde att satsa 10 miljoner euro i batterifabriken blir det tydligt att branschen ser ljust på batteriteknikens framtid.
ABB har varit tydligt med att det vi ser i dag är en energirevolution i sin linda som väntas explodera när världens elsystem i framtiden ställs om till batteridrift. Det kan dels röra sig om elbilar, just fordonsindustrin är väldigt drivande i den här frågan, men också om batterier för att lagra förnybar el.
”Batteriteknik kommer att spela en avgörande roll i den energirevolution vi känner av just nu. Det blir en avgörande faktor, inte bara för enskilda företag utan för hela industrier och länder”, har ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer tidigare sagti Svenska Dagbladet.
Men det finns de som inte håller med. Svenska företaget Powercells vd, Per Wassén, säger i en intervjumed Dagens Nyheter att ”batterierna är bara en parentes i utvecklingen” och pekar istället på att bränslecellsbilar skulle vara framtiden.
Hur det förhåller sig med den saken har jag inte kompetens att avgöra, men jag konstaterar att framtidens energiförsörjning fortfarande är en fråga som debatteras.
Men vad innebär då fabriksbygget för Skellefteå och hela den region vi bor i? Ja, en hel del är mitt korta svar. Vi talar om en enorm industriinvestering som, förutom energi, också kommer att kräva stora resurser i form av infrastruktur, bostäder och offentlig service.
Skellefteå kommuns mål om 80 000 invånare år 2030 känns plötsligt för lågt ställt.
+ Att batterifabriken hamnar i Skellefteå.
- Att Sverige lottades mot Italien i playoff till herrfotbolls-VM.
Att Skellefteå Kraft inom kort kommer att avisera sin investering i batterifabriken är nog en inte allt för långsökt gissning.