Det var hösten 2017 som Skellefteå taxi över färdtjänstuppdraget från Skellefteå buss.
Catrin Marklund, ordförande för RBU och Marlene Vikström, kassör, beskriver den nuvarande färdtjänstsituationen som ohållbar. Genom föreningens medlemmar får de information om hur förseningar påverkar vardagen för många barn och ungdomar. Men som föräldrar till barn med funktionsnedsättning ser de också problematiken på nära håll.
Marlenes Vikström son Edvin är 11 år och går på Lejonströmsskolan.
– Några gånger i månaden är taxin sen när Edvin ska till skolan. Vissa dagar kommer han 30 minuter försent.
Men det är inte bara barn och ungdomar som åker färdtjänst som drabbas.
– Färdtjänsten kan också vara försenad när han ska hem från skolan, vilket blivit ett sådant stort problem att rektorn skickat faktura på övertidstimmar till Skellefteå taxi, då personalen ofta får jobba över för att vänta med barnen, säger Marlene Vikström.
När Edvin skjutsas hem från skolan händer det att det tar över en timme tillbaka, trots att han bor cirka 20 minuter från skolan. Det ingår nämligen i Skellefteå taxis uppdrag att samköra så mycket som möjligt, vilket innebär att flera personer i behov av färdtjänst åker samtidigt.
– Självklart är samkörning positivt, men inte till vilket pris som helst. Det har blivit så illa att Edvin gråter av oro varje gång taxin inte stannar hemma hos oss, tillägger hon.
Rätt bemötande
Catrin Marklunds dotter Wilma, 18 år, reagerar även hon på att det inte finns någon kontinuitet inom färdtjänsten. Förutom förseningar som även drabbar hennes tillvaro, kan ett tiotal olika chaufförer köra henne till Solvik varje vecka.
– Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt när det är så många chaufförer. Det gör mig orolig och ibland gråter jag. Jag skulle vilja veta vem som kör mig varje dag, säger Wilma Marklund.
Catrin Marklund påpekar därefter hur viktigt det är att personer med funktionsnedsättning blir bemötta på rätt sätt och att chaufförerna har den kompetens som krävs.
–All information vi människor får, bearbetas via vår perception. Det är något som personer med funktionsnedsättning ofta har svårigheter med, till exempel förmågan att se eller höra. De har inte samma kontroll som vi har för att bedöma situationen, säger hon.
Prioriteras bort
Servicebostäder i Skellefteå upplever liknande problem.
– Våra brukare kan vara en timme sen till arbetet, och även bli en timme sen hem igen. Vi i personalen upplever att denna grupp av människor behandlas på ett nedvärderande sätt. Fasta resor kan till exempel bli förskjutna då de prioriterar resor från flyget före våra brukare, säger en anställd.
Stress och oro hos brukarna är vanligt när rutinerna ständigt förskjuts. Men personalen upplever också stress hos chaufförerna.
– Vi skäller sällan på chaufförerna, vi märker att de är under hård press också. Det här handlar förmodligen om en ledningsfråga, säger en annan anställd.
Korta tidsintervaller
Även de dagliga verksamheterna i Skellefteå drabbas av förseningar. Tidsspannen för chaufförerna är tighta när de flesta verksamheter slutar samtidigt, vilket även gäller äldreomsorgens aktiviteter.
– Det har varit ett återkommande problem och på grund av korta tidsintervaller har det blivit förseningar. Det har också saknats chaufförer enligt Skellefteå taxi, säger Nina Olausson, chef för daglig verksamhet.