– Nej, så är det. Jag tycker konsulterna har många spännande idéer vi nu får titta närmare på.
Från en arkitektbyrå framfördes åsikten att den nuvarande Parkbron ska rivas och ersättas av en ny.
– Som sagt, jag tar inte ställning till förslagen än. Nu ska tjänstemännen bereda förslagen och målet är att i vår fatta politiska beslut om trafiklösningarna. Mycket av det som konsulterna redogjorde för är ju också välkända delar sedan tidigare.
Lorents Burman säger också att förutsättningarna nu bör vara goda att komma fram till lösningar över partilinjerna.
– Nu ska vi inte käbbla mera om en centrumbro, nu gäller det att samfällt hitta lösningar. Och tankarna på att minska biltrafiken efter Kanalgatan genom grönytor är ju något som verkar tilltalande.
Andreas Löwenhöök, Moderaternas oppositionsråd, är också nöjd med konsultrapporterna.
– Ingen av de föreslår ju heller någon ny centrumbro. När det gäller att riva Parkbron och bygga en ny bro där får tjänstemännen titta närmare på.
Andreas Löwenhöök anser också att det nu gäller att samlas för krafttag kring en ny E 4-dragning.
– Konsulterna ser också vikten av det. Om Parkbron skulle stängas för biltrafik så blir behovet av ny E 4 ännu större för att avlasta Viktoriabron.
Andreas Löwenhöök framhåller också vikten av gång- och cykelvägar.
– Och de tankar som finns kring Kanalgatan är intressanta.
Under onsdagen fick konsultbyråerna 30 minuter var för att redogöra för förslagen. De nya trafiklösningarna ska ligga till grund för den fördjupade översiktsplanen som ska klubbas i kommunfullmäktige vid sommartid 2016.
För tjänstemännen i kommunen stundar nu bråda tider. De ska titta på idéerna som i slutänden ska beslutas av våra folkvalda. Frågan är då om politikerna kan komma överens, eller är det bäddat för en ny långbänk som det har varit kring centrumbron.
– Nog ska vi se till att det inte blir någon ny långbänk, säger kommunalrådet och får medhåll av oppositionsrådet.