Under måndagen fick bussbolagen i Västerbotten ett mejl från länstrafiken där det tydliggörs att förarbrist på grund av sjukdom inte är att betrakta som force majeure, alltså oförutsedda händelser som kan göra att avtal bryts. Det innebär att trots coronaviruset ska varje inställd tur medföra vite och trafikföretagen måste även betala eventuella ersättningsbussar.
Harriet Söder menar att mejlet som skickades ut handlade om att informera bussbolagen vad som gäller. Enligt Harriet Söder är det inte säkert att vite kommer dömas ut i samma utsträckning som vid en vanlig händelse, men att det i nuläget är för tidigt att säga hur det kommer bli.
– Det kommer bli en jättehärva som vi måste reda ut tillsammans med våra trafikföretag.
Hur tror du att ett mindre bolag kommer att agera om de har en förare som känner sig lite hängig, när man riskerar ett högt vitesbelopp?
– Jag kan inte göra den bedömningen det måste trafikföretagen göra. Självklart är det hälsan och smittrisken som är det viktigaste. Vi kommer inte hamna i att ett litet företag måste betala flera hundratusen kronor i viten, men enligt avtal är inte det här force majeure. Vi måste ta alla avtalsmässiga diskussioner senare.
Men enligt vad ni gått ut med i mejlet så står det att viten kommer att delas ut. Och om det då står mellan att jobba lite sjuk eller gå i konkurs vad tror du ett mindre bolag väljer?
– Frågan är så stor och svår just nu. Vi har ett avtal och det som Svensk kollektivtrafik kommit fram till skickade vi vidare för att de ska veta om att man inte kan åberopa force majeure gentemot resenärer, de måste förstå det. Sedan får vi ta det avtalsmässiga senare. Jag uppmanar de som har frågor att höra av sig direkt till mig.
Kan det alltså blir så att det du skrivit i mejlet inte gäller?
– Vi kommer säkert sitta i förhandling med varje part. Jag kan inte svara varken ja eller nej. Det kommer bli mycket diskussioner.
Men vad sänder mejlet för signaler från er?
– Vi sitter i ett trafikavtal som gäller, det avtalet är grunder för vår verksamhet.
Harriet Söder hänvisar till att länstrafiken i Västerbotten följer informationen från branschorganisationen Svensk kollektivtrafik som förra veckan gick ut med information om hur medlemmarna ska tolka trafikavtalen och situationen kring Corona.
Det finns väl inget lagkrav att ni måste följa det som Svensk kollektivtrafik säger?
– Det är klart jag inte måste, men jag har ett ansvar gentemot mina finansiärer som är Region Västerbotten och kommuner att försöka göra rätt. Dina frågor är för tidigt ställda. Enligt svensk kollektivtrafik är det inte att betrakta som force majeure och de är ansvariga att ordna annan personal. Det är något de gör hela tiden och som de ofta löser på ett bra sätt. Avtalsmässiga diskussioner får vi ta när vi ser konsekvenserna. Jag kan inte säga vad kommer få för konsekvenser just nu.
Hur ska bolagen veta vilka konsekvenser det blir om personal blir sjuka och de tvingas ställa in turer?
– I dagsläget kan de inte göra annat än att följa avtalet och det gör de i stor utsträckning.
Elin Stormare//Västerbottens-Kuriren