1. Konsultfirman Tyréns förslag på hur Skellefteå kan se ut
2. Konsultfirman Iterios förslag på hur Skellefteå kan se ut
3. Konsultfirman Trivectors förslag på hur Skellefteå kan se ut
Trafiklösningar för innerstan har diskuterats i decennier. I folkomröstningen blev det nej till en centrumbro och konsulterna ser också andra lösningar. Att frågan om trafiklösningar engagerar Skellefteborna märktes tydligt på onsdagen, mängder av frågor ställdes till konsulterna.
Från två av de anlitade byråerna är huvudbudskapet att Parkbron ska reserveras för gång- och cykeltrafik. Då kommer visserligen trafiken att öka på Viktoriabron, men på sikt blir det minskning av trafikmängden då Östra leden med ny E 4 tillkommer.
En av de anlitade arkitektbyråerna vill dock se en rivning av Parkbron och att en ny betydligt bredare bro byggs på samma ställe. Peter Lindroos från Iterio slog fast att broar är länkar och då Parkbron är gammal kan det vara läge att bygga en ny bro.
– Det ska då bli en bred bro med hållpunkter mitt på bron där man kan stanna upp. På denna bro ska både bilar, bussar och andra trafikanter samsas. På sikt, när en ny E 4 blir verklighet, blir det även en jämnare fördelning i trafiken på Viktoriabron och Parkbron, säger Peter Lindroos.
Inte fokus på bilen
Denna linje förespråkades dock inte av Erik Dahlén från Trivector. Han och kollegan Åsa Drugge anser att för mycket fokus ligger på biltrafiken när man söker trafiklösningar.
– Vi ser inget behov av en centrumbro. Kollektivtrafik och gång- och cykelleder måste prioriteras betydligt mera i innerstaden.
På samma linje är Carl Arnö och Rune Karlberg från Tyréns.
– En centrumbro skulle inte innebära avlastning utan bara mer biltrafik in till centrum.
Tänka nytt
Åsikten är att Skellefteborna måste tänka nytt, en "cykelexplosion" skulle behövas där medborgarna lär sig att man inte ständigt behöver ta bilen. Att gå, cykla och åka kollektivt är det som ska gälla.
– Och då bör Parkbron vara förbehållen för de som tar sig fram utan bil, säger Carl Arnö.
Vad konsulterna efterlyser samfällt är mer grönytor och som sagt fokus på gång- och cykeltrafik. Idéer finns där exempelvis parkeringar mitt efter Kanalgatan plockas bort. Där blir det i stället ett gångstråk. När en ny E 4 kommer så finns också chans att förändra Viktoriagatan med plats för grönytor och breda cykelvägar.
Det märktes under föredragningarna att trenden är tydlig då förtätning och urbanisering sker i städerna. Parker, kultur, grönytor, gång- och cykelvägar och bussar går före bilar och nya bilbroar.
Vet mer: På Skellefteå kommuns specialsajt hittar du allt om förändringen av centrala stan