Kommunalrådet Lorents Burman säger att det beställdes extra utredningar som handlar om byarnas kommunikationer.
- Vi gav flera extra utredningsuppdrag, och resultatet ska presenteras före årsskiftet. Det handlar om möjligheten för allmänheten att åka med skolbussen och hur det ska fungera med ringbilar.
- Vi sade särskilt att möjligheten att åka med skolbussar ska finnas kvar, och där får utredningen inrikta sig på hur det ska gå till. Man måste exempelvis kolla hur det blir med försäkringar.
Men i övrigt godkändes grundförslaget. Den nya busstrafiken ska alltså införas hösten 2019.
Vill utreda först
Centerpartiet krävde återremiss av hela frågan, men förlorade voteringen med 13-2.
– Vi tycker att man ska utreda först och besluta sedan, förklarar Carina Sundbom. gruppledare för Centerpartiet. Vi kunde ha tagit ett extra år för de utredningarna istället för att hasta igenom detta.
– Vi köper grisen i säcken när vi först fattar beslut och långt därefter får veta vad som är möjligt att göra för befolkningen som riskerar att förlora bussen.
Hon tillägger att partiet inte är emot förändringar.
- Men man måste veta konsekvenserna innan man beslutar.
Hoppas öka 20 procent
Norran har flera gånger berättat om förslaget som innebär att man renodlar antalet linjer till att bli färre, men ha tätare mellan turerna. (Se länkar här nedan, där finns också kartor)
I staden innebär det att en linje försvinner och tre blir kvar. På landsbygden satsar man på några stråk där det bor mycket folk, medan andra turer läggs ner och enbart blir skolbussar.
Det finns en förhoppning att detta ska öka resandet med 20 procent i lokaltrafiken och 15 procent i regiontrafiken.
Till år 2030 tror man att resandet kan vara fördubblat.
Huvudförslaget var renodlade bussar
Utredaren på samhällsbyggnad har i intervjuer sagt att huvudförslaget var att allmänhet inte ska kunna resa med skolbussarna. Men hon tillade att det är möjligt för politikerna att välja en annan lösning.
Nu har alltså politikerna bestämt sig för att göra ett sådant alternativ.
Från början var det Liberalerna och Centerpartiet som aviserade att de skulle kämpa för byar som blir "övergivna" av allmän buss. Även Miljöpartiet har agerat i frågan.
Lorents Burman säger att även socialdemokraterna kände att man borde komplettera huvudförslaget.
Frågade skolan i sista stund
Frågan om busstrafiken har blivit fördröjd, eftersom kommunstyrelsens arbetsutskott för en dryg månad sedan insåg att även skolan måste få tycka till.
Barn- och grundskolenämnden samt gymnasienämnden har därför diskuterat frågan. Båda nämnderna skriver att transporterna till skolan är hårt reglerade, de görs under kort och intensiv tid särskilt på morgonen, det är svårt att effektivisera och att man måste komma ihåg att många resor faktiskt sker med taxi.
Båda nämnderna klagade på att de inte kunde bilda sig en helhetsbild av det underlag de hade fått.
Skolan utreds vidare
Det ska nu göras en en fördjupad utredning om skoltrafiken och den ska vara klar senast mars 2019.
Skolan uttryckte också oro för att de ska få ökade kostnader för skoltrafiken. Därför ingår det i förslaget att alla fördyringar som kan uppstå ska kompenseras. Pengarna ska i första hand komma från de ökade intäkter som den nya busstrafiken väntas ge. Om det inte blir så får helt enkelt kommunens resultat påverkas, står det i förslaget.
Frågan om busstrafiken går nu vidare till kommunfullmäktige för att beslutas före sommaren.
Byar förlorar busslinjer - och i stan blir det ändringar på MorönDessa byar förlorar sin busstrafik Byar kan förlora bussförbindelser