Kommunens vision: Självkörande bussar på landsbygden – ”Har stor potential”

Självkörande bussar som hämtar resenärer på landsbygden och tar dem till serviceorterna. Skellefteå kommun undersöker just nu om det är genomförbart i kommunen.

Självkörande bussar har testats i Kista i år. Nu undersöker Skellefteå kommun om det är möjligt att genomföra tester med fordonen på landsbygden.

Självkörande bussar har testats i Kista i år. Nu undersöker Skellefteå kommun om det är möjligt att genomföra tester med fordonen på landsbygden.

Foto: Marko Säävälä /TT

Skellefteå2018-10-19 19:30
undefined
Självkörande bussar har testats i Kista i år. Nu undersöker Skellefteå kommun om det är möjligt att genomföra tester med fordonen på landsbygden.

Projektet går under namnet "Rullande busskurer".

– Vi ser över andra möjligheter i glesbygdsområden där det inte är ekonomiskt försvarbart att köra bussar. För en person som exempelvis vill åka från en by utanför Boliden, där vi idag inte har kollektivtrafik, till Boliden där det finns en busshållplats, så hade det här varit ett utmärkt sätt. Vi undersöker möjligheten att utforma en app så att man kan boka sin resa ännu enklare, säger Petra Bassioukas Hanseklint, som är projektledare på Skellefteå kommun.

Självkörande minibussar har tidigare testats i stadsområden, exempelvis i Kista i Stockholm där fordonen gick mellan Kista galleria och Victoria Tower under årets första sex månader.

– Vi tycker det vore intressant att testa bussarna i glesbygdsområden där det i princip bara finns en grusväg. Teknikmässigt är fordonen inte där än. De är inte gjorda för 20 minusgrader och de tar sig runt och lär sig avstånd. Det kan bli svårt på landsbygden med snödrivor och snöklumpar som plötsligt hamnar på vägen. Vad gör fordonet då? Förstår bussen att det är en snöklump eller tolkar den det som en människa? säger Petra Bassioukas Hanseklint.

Projektet är ett samarbete mellan Ramboll, Skellefteå kommun, Skellefteå buss, Region Västerbotten, K2 (nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik) och forskningsinstitutet RISE. Fredrik Palm, utredare på Ramboll, menar att det finns goda förutsättningar för att genomföra projektet. Förhoppningen är att kunna göra det under nästa år.

– Tekniken är vedertagen och testad i flera andra projekt, både i Sverige och resten av världen. Nu vill vi testa den i snö och kyla och med långa avstånd. Det vi också vill undersöka närmare är användarnas perspektiv – hur tas detta emot av resenärerna? säger Fredrik Palm.

I studien ingår även högskolor och forskningsinstitut.

– Vi skapar nu relationer till universitet och fordonstillverkare för att se vilka som kan vara med och testa det här på riktigt. Som företeelse har den självkörande bussen stor potential och det är inte bara vi som behöver de här fordonen i Sverige. Idag är lagstiftningen att det krävs en förare för att framföra fordon. Men regeringen tittar på det om det inte ska behövas i alla fordon, säger Petra Bassioukas Hanseklint.

Vad kostar det här projektet?

– Vi har fått finansiering via Vinnova. Som kommun går vi just nu in med arbetstid, inga kontanta resurser. I förstudien ser vi på vad det skulle kosta att göra ett genomförandeprojekt och det ska vi ha kommit fram till i slutet av november. Då kan vi komma att få en större roll och då blir det inte gratis. Då får vi se hur mycket det skulle kosta att köpa in fordonen eller om det går att hyra dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!